Søskendeweekend og faglige samtaler

Kære læser!
Novembers mørke har lagt sig over Ranum, og vi har tændt lys på stier og i vinduerne. I sidste weekend holdt vi faglige forældre samtaler og mange benyttede at sætte en søskende af til Søskendeweekend. Selvom temaet var Halloween – uhygge, så blev det en festelig og hyggelig weekend med bl.a. talent Show, kagebagning, sport og leg.

I denne uge er elever og lærere for alvor gået i gang med de nye kulturfagsforløb, hvor i alt 20 hold forbereder sig på at drage på kulturfagsekspeditioner til en lang række lande. Vi har fokus på at inddrage eleverne i planlægningen og sætte fælles mål for kulturfagene.
Onsdag fik vi besøg af 11 gymnasieelever fra flere forskellige gymnasier på Operation Dagsværk dagen. Bl.a. fortalte 4 elever fra Hasseris Gymnasiums IB linje om deres forløb for de internationale elever.

I de boglige fag har eleverne nu fået deres standpunkts karakterer og vi har vi fulgt op med samtaler, samt afholdt frivillige forældresamtaler sidste fredag. Overordnet set er det gået godt for de fleste elever, mens enkelte har fået et wake-up call. Der er nu 4 uger til terminsprøverne og dermed en ny chance til at forbedre sit standpunkt. Vi har på lærersiden sagt farvel til et par lærere. Bl.a. er huskoordinator Claus S. Christensen nu fuldtidsstuderende og forbereder en længere rejse. Rolf Iversen er ny huskoordinator i Kærhuset, og han får hjælp af Thomas Sloth. Vi har også fået sagt goddag til 3 lærerpraktikanter og en lærer er vendt tilbage efter barsel. Vi søger pt. en matematik og fysiklærer, da en lærer snarligt går af ifbm. graviditet. Det er usædvanligt for os at have turbulens på lærersiden midt i skoleåret, men vi kan glæde os over ikke mindre end 7 barsler / babyer over skoleåret!

I morgensamlingerne har vi i de seneste uger fokuseret på internationale nyheder, og bl.a. set BBC World News om morgenen. Det foregår på engelsk, og heldigvis er eleverne opsatte på at følge med. I denne uge udløb tidsfristen for at medvirke i den store foto, video og artikel konkurrence. Alle bidrag offentliggøres nu på FB og så skal der stemmes. Overdommerne er art director og lærer Nigel Hopwood og Martin Damgaard fotograf ved Nordjyske. Se bidragene på FB. Det nedenstående billede står ekstra stærkt i kontrast til at det er 25 år siden Berlinermuren rammede både Brandenburg Tor og et helt folk inde.

Ranum Efterskole College har deltaget i et stort Global Citizen projekt under UNESCO ASP netværket. To AS elever og Mathew Dana, lærer på IGSCE forløbet deltog og fik et tæt samarbejde med 13 andre internationale skoler. Vi har i den forbindelse knyttet venskabsaftale med den International School of Havana på Cuba.

Socialt er vi på vej ind i vintertiden, og eleverne rykker tættere sammen, nogle forsvinder næsten ind i deres værelseshuler og i starten af ugen “glemte” en større gruppe at tage på morgenmotion, så fulgte vi op med triblerunder om aftenen og på bare 3 dage, er vi igen tæt på 100% tilslutning.

Nye forslag til profilfag i 3. periode strømmer ind: Vi har også taget fat på at danne ideer og interessefællesskaber omkring profilfag til 3. periode, og der er igen en fantastisk energi i processen og masser af spændende forslag.Vi forbereder valgmagasinet i de næste 2-3 uger og er klar til at sende det ud i begyndelsen af december. Der er orientering om valgmulighederne for alle lørdag den 13. december, samme dag som vi afholder Performanceforestilling og orientering om de forestående kulturfagsekspeditioner. Program og Invitation sendes ud fra kontoret mandag.

I den kommende uge er der brobygning for 10. årgang, og ca. 300 elever drager tidligt om morgenen til ungdomsuddannelser i Ålborg og Års. Eleverne er opsatte på at få en rigtig god uge, og vi håber, at de også fagligt og personligt for et udbytte af ugen. Eleverne i 9. årgang skal skrive projektopgave, og øve sig i at arbejde selvstændigt med en større opgave. Hver eftermiddag er der i danseworkshop for alle dansere med Lisa Clark og i den efterfølgende weekend inviterer vi alle dansere til en danseworkshop søndag. Se FB.

I denne weekend er temaet kortfilm og kreative workshops. Søndag er der indsamling til fordel for Dansk Flygtningehjælp. Lørdag er desuden med på en uddannelsesmesse i Hjørring, hvor vi opstiller en biograf med gourmet popcorn og en god historie og film om efterskolelivet på Ranum. Alle er velkommen til at kigge forbi, der er gratis adgang!

Olav Storm Johannsen
forstander