REC Nissetid, koncert og fredags brunch.

Kære læser!

December på efterskole er både hygge, glæde og store forventninger – særligt når ugen slutter med elevernes og forældrenes jule-elevfest. Juletræet på toppen af Seminariehuset og de mange tændte træer lyser op på skolen. På værelserne er julehyggen rykket ind og der er allerede skarp konkurrence om dommernes gunst og om at skabe rigtig julestemning.

Hver morgensamling er i denne uge startet med en julesang og så har vi lukket dagens julegave op til alle. Det er aktiviteter som f.eks. julekalender maraton, æbleskiver til aftenforfriskning, pakkeleg og julequiz. Hver nat glemmer Ranum nissen desværre sin hue et eller andet sted på skolens område og særligt de vågne på morgenturen kan være heldige at få et glimt af nissen, og finder de huen, så vanker der selvfølgelig en sød belønning!

I de faglige timer har vi fokus på at gøre eleverne klar til de forestående terminsprøver i uge 51. Og i profilfagstimerne arbejdes er seriøst med både kulturudervisning, forberedelse af egne projekter og så har flere hold haft gæstelærerbesøg.

Mandag aften spillede Joe Slim med vores egen musiklærer Carl Bennison i spidsen en rigtig flot koncert i festsalen. Bandet kommer fra Oxford i England og spiller sine egne numre på en koncertturne flere steder i landet og i Oxford i denne uge.

Onsdag eftermiddag holdt Nigel Hopwood et utroligt spændende og inspirerende foredrag om fænomenet Burning Man. Igennem billeder, film og historier blev elevernes opfattelse af kultur og mangfoldighed bombarderet og flere gav udtryk for at de var blevet inspireret til at arbejde med anderledes kulturer.

I starten af ugen lavede vi den første prøveafstemning på de godt 45 forslag til nye profilfag i den 3. periode. Der var stor energi og opmærksomhed omkring resultatet, som viste at at 30 fag går videre til næste runde. Mandag eftermiddag kl. 15.15 – samles eleverne i interessegrupper omkring ca. 20 fag ( vi har samlet de profilfag, der ligner hinanden mest i grupper) Herefter skal der diskuteres og udvikles, inden vi onsdag stemmer om hvilke fag der så skal på den endelige stemmeseddel, som udgives på lørdag. Det er en hyper kreativ og kompleks proces, som mange elever og lærere er meget optagede af, så der ventes med spænding.

Torsdag formiddag fik vi besøg af  kinesiske gæsteprofessor Hongbo Gao og Lektor Lotte Rahbek Schou fra DPU i Århus, som gerne ville vide mere om Ranum Efterskole College, vores internationale linje og møde vores lærere fra Kina. Det var et spændende besøg med en god dialog omkring efterskole ideen, international uddannelse og hvordan disse forenes i en verden under stadig forandring.

I starten af ugen stillede to tidligere elever, Helene og Bettina en bod op i Århus og solgte det brugte tøj, som eleverne havde samlet ind. De fik stor opmærksomhed om den gode sag og godt 1.000,- kr. i kassen. Beløbet dækker ca. 25 skolebogspakker eller en lærerløn i 2 måneder. Bettina deltager selv som ungguide på den næste elevrejse til venskabs-skolen i Nepal. Tak for bidraget til alle der leverede tøj og tid!

Billede: Mega Kup Genbrugsmarked i Aarhus i dag - Tusind tak til Bettina og venner for et super projekt

Pædagogisk: Sidste uge holdt vi i personalet et pædagogisk udviklingsmøde og her besluttede vi at lytte til et elevønske om lidt mere luft i ugeprogrammet, og i denne uge har vi givet en time fri onsdageftermiddag, ligesom vi idag erstattede morgenmotion med en rigtig lækker fredagsbrunch i husene. Det blev en stor succes og noget som eleverne helt sikkert vil se frem til i løbet af ugen.

Torsdag aften fik vi besøg af P4 Nordjylland, som lavede et direkte radioindslag fra spisesalen om det store Emma gad projekt vi har gang i med elever og køkkenchef Lars Jeppesen. Det er facinerende hvor godt eleverne har taget de gamle dyder og værdier omkring hensyn, orden og respekt til sig. Resultatet er et klart bedre miljø og en meget hyggeligere spisesituation. Link til radioprogrammet via P4 eftermiddag den 4.december 2014 kl. ca. 17.30-18.00

I aften er godt 380 elever taget til jule-elevfest arrangeret at elev- og forældrefestudvalget. Ranum Nissen fik en del konkurrence fra bla. skovnisserne fra Seminariehuset!

I den kommende uge er der både faglig undervisning og kulturfag frem til onsdag. Herefter omdannes skolen til én stor workshop hvor alle elever på kryds og tværs arbejder med teater, drama, musik, lys, lyd, julemarked, verdenskøkken etc. Det bliver totalt hektisk og allerede lørdag skal det hele stå klart til at modtage forældre og søskende til en Performanceforestilling, samt oplæg om de mange kulturfagsrejser. Der bliver desuden mulighed for at opleve elevernes film og billeder fra de første profilfagsrejser i den nye biograf.
Ind i mellem vil vi også orientere om valget til 3. periode. Det bliver super aktiv dag, og så er det godt at søndagen er stille og rolig, så der kan lades op til den næste uges terminsprøver.

Det er en rigtig god ide at tage hjemmesko og hygge med til de kommende uger!

Med venlig hilsen og rigtig god weekend!
Olav Storm Johannsen
forstander