Workshops, roadshow og fastelavn

Kære læser!

Den klassiske vinterferieuge blev i år afløst af en rigtig efterskole uge med en række spændende fagdage og minikurser: Mandag til onsdag var der kursus i Retorik, Præsentationsteknik, Videofortællinger, og Idræt. Torsdag var der matematikfagdag og fredag holdt alle kulturholdene oplæg for hinanden. Hele ugen har eleverne på skift været på Roadshow med kulturfagsforedrag og optræden i en lang række byer. Vi har også lavet alternativ morgenmotion en morgen med gymnastik og så har vi holdt en stor fastelavnsfest, samt blandet kontaktgrupperne til spisning. I det hele taget har det været en begivenhedsrig uge.

Fastelavnsfest

Mandag aften holdt vi en stor fastelavnsfest med tøndeslagning, masser af godt humør og lækre fastelavnsboller. Både elever og lærere var udklædte og selvom det i teenageårene kan være “pinligt” så var der fuld tryk på kostymerne og tøndeslagningskonkurrencen.

Roadshow

Tirsdag til fredag har eleverne på skift været ude at formidle og underholde med oplevelser og erfaringer fra de store kulturfagsrejser i janaur. Det har været en meget stor udfordring for flere elever, at skulle stå foran et publikum, men også meget lærerigt. De fleste klarede udfordringen rigtigt godt, andre opdagede først alvoren og betydningen i af rettidig forberedelse da de stod på scenen, og enkelte lærte, at man nok skal tjekke på på aftalerne inden man kører hjemmefra. På de kommende søndage vil der være mulighed for de forældre som ikke kunne opleve Roadshowet at høre om kulturrejserne og vi har opdelt dagene efter verdensdele, så man kan høre flere kulturfagspræsentationer på samme aften. Tilmelding via Skoleplan.

Workshops

Mandag til onsdag var der undervisning i retorik, video, avisredaktion og idræt. Kurserne blev afviklet af både egne lærere og dygtige gæstelærere. Onsdag blev der afholdt en konkurrence i at holde en tale og i at lave en powerpoint præsentation, og der var rigtig mange flotte produkter og indlæg. Mange nød at der ikke var almindelige boglige timer på skemaet og at der så også var tid til at hygge sig på tværs af de sædvanlige hold.

One Day Filmmaker

Videokurset One Day Filmmaker var en stor succes, og deltagerne kastede sig over opgaven med at lave en journalistisk fortælling på bare en dag. De valgte emner, som afspejler kritiske punkter i en efterskoles hverdag og videoerne er også et oplæg til debat om frihed, pligter og ansvar i fællesskabet. (Ikke alle videoernes budskaber skal tages for troende – Brugsen lukker IKKE den 1. april!) Videoerne viste også at det er muligt at lære at lave “professionelt” komponerede indslag i indhold og scener, på meget kort tid.

Pædagogisk har ugen budt rigtigt efterskolestemning, og særligt fastelavnsfesten var rigtig hyggelig. På den anden side så har vi også oplevet den “forventede” udfordring, at forældre fritog deres elev til “vinterferie” og det skabte huller i fællesskabet på værelser og skolen, så det for nogle elever påvirkede deres oplevelse af ugen. Forældregruppen har fået en henstilling om at respektere at hver enkelt elev, er en vigtig del af fællesskabet på værelset, i huset og på skolen, og at alle også skal deltage i fredagsrengøringen 🙂

I den kommende uge starter den 3. periodes profilfag, og de boglige timer genoptages for fuld styrke. Fredag afsløres vinderne af den store foto, video og artikel konkurrence!
– se indslagene i sidste Nyhedsbrev. De er fantastiske!
Søndag aften den 22.2. er der oplæg om Nepal, Kina, Filippinerne og der er spisning for tilmeldte forældre og søskende, samt elever kl. 18.00. Tilmelding på skoleplan for forældre fra denne gruppe inden lørdag kl. 12.00

I ønskes alle en rigtig god weekend!

Olav Storm
forstander