Nepal indsamling, prøvestart og haveprojekt

Den store naturkatastrofe i Nepal berører os alle dybt og vi har med det samme startet en indsamling under Dansk Rødekors. Vores venner i Nepal er uskadte, men mange har mistet deres huse og alt deres madforråd. Vi håber, at alle der har besøgt Nepal med skolen og mødt vores Nepalesiske venner her i Ranum vil give et bidrag til indsamlingen. Mere nyt følger i det næste nyhedsbrev.

Ranum Efterskole College har en venskabsskole i Meetchee området 80 km. øst for Kathmandu. Ca. 800 elever har besøgt området og fået oplevelser og venner for livet.
Nu er det tid at støtte og samle ind for alvor.

Nyt køkkenhaveprojekt ved Ranum Hus

Vi er blevet en del af projektet “Haver til maver” under Årstiderne og har modtaget midler fra Nordeafonden til at lave et storstilet køkkenhaveprojekt.
Hver kontaktgruppe får sit eget jordlod til en køkkenhave, hvor de kan plante ærter, gulerødder, tomater og blomster til gallafesten og høstfesten. Køkkenhaverne er anlagt ved Ranum Hus og der er lavet en flot plads med grejbank og ude-køkken.
Eleverne er selv med til at designe haverne og det er fint om man selv kan tage en busk eller plante med hjemmefra til efter weekenden. Vi planter i haverne i den kommende uge, og der er oprettet en facebook gruppe med navnet Haver til maver – Ranum Efterskole College, her findes små instruktionsvideoer og inspiration til projektet.Vi håber, at det bliver et dejligt fristed for kontaktgrupperne, hvor de vil nyde at komme i kontakt med naturen og processen omkring dyrkning af bæredygtige grøntsager mv. Det er tanken at hver have gives videre til en kontaktgruppe i det nye skoleår og at man så til gensynsdagen kan besøge sin have igen.

Billede ovenfor: Der bliver gjort klar til nyt køkkenhaveprojekt ved Ranum Hus.

De internationale prøver er skudt igang

Prøvetid er skudt i gang! Cambridge International Mathematics på Ranum Efterskole College i dag d. 28 april. Det er et særdeles kompliceret puslespil at få de danske og de udenlandske til at passe sammen da de int. prøver skal afvikles på samme tidspunkt i hele verden. Vi holder naturligvis forældre og elever orienteret løbende, hvis der er ændringer.

Nye spir til de to tårne i skolegården

I dag blev der taget mål til nye spir og samtidig afprøvet prototype som skal pryde de to tårne i skolegården på Ranum Efterskole. Prototype og ideer skabes af lokale kræfter i Ranum og omegn.

I den kommende uge

I den kommende uge er der fuld gang i de skriftlige prøver og alt er klart til afvikling af prøverne. Eleverne er grundigt forberedte og vi er klar med et hold af seniorlærere, som har et helt livs erfaringer i at afvikle prøver.

Med venlig hilsen og rigtig god weekend.
Olav Storm
forstander