Introfesten FARVER satte gang i skoleåret

Kære læser.
Introugerne er gået forrygende. Vejret og elever har strålet om kap og vi er alle blevet mættet af nye indtryk og oplevelser. Fællesskabet i kontaktgrupperne og i husene er blevet styrket. Og efter at eleverne er begyndt på de niveaudele hold og i profilfagene har de knyttet venskaber på tværs af husene. Onsdag eftermiddag fik alle deres mobiltelefon tilbage og mulighed for at ringe hjem og aftale hjemrejse til den forlængede weekend. Det har uden tvivl styrket fællesskabet at eleverne ikke har haft mulighed for at bruge deres mobil i de første uger, og nu er de allerede i gang med at dele numre og bekræfte venskaber.

I den sidste weekend var alle elever på skolen. fredag aften holdt vi årets første temafest FARVER. Alle var i farverigt tøj og kontaktgrupperne havde om eftermiddagen forberedt en farverig præsentation af deres gruppe, arrangeret flotte borddækninger og skrevet vers til en noget kulørt fællessang. Middagen blev kreeret af køkkenet og de to farverige chefkokke. Lars Jeppesen styrede sin sidste efterskole temafest på Ranum og Jimmi Pedersen fik sin debut som ny køkkenchef. Efter en flot middag var der Awardshow i festsalen med elevmusik indslag, præmiering af flotteste udklædning, borde og mest kreative kontaktgruppe. Aftenen sluttede med musik, salsa pardans, rodeotyr ridning i skolegården og et kæmpe tordenvejr satte en brat stopper for en helt igennem varm og hyggelig fest.

Lørdag morgen stod eleverne klar til det første fælles motionsløb og selvom det regnede en del gennemførte stort set alle den første etape af Vilsted Søløbet.
Om eftermiddagen regnede det fortsat, så REC Olympiaden blev afløst af forskellige aktiviteter indendøre i sportshallen og biografen. Søndag afholdt vi svømmeprøve ved Rønbjerg strand, og stort set alle elever svømmede de 300 meter i åbent vand. Svømmeprøven giver eleverne mulighed for at deltage i alle vandaktiviteter på skolen og på rejserne. Vandet var ikke specielt varmt, men motivationen var i top.  De Italienske gæsteelever var i vandet og fik stor respekt for “vinterbadning”.

Start på 300 meter svømmeprøve i dejligt frisk vand.

I løbet af ugen er alle de boglige hold startet op og alle elever er placeret på  et af de 4 faglige niveauer i hvert fag. Med en kompleksitet på ca. 12000 indtastninger i 418 individuelle skemaer, så opstod der flere utilsigtede fejl, men elever og lærere løste disse med tålmodighed og forståelse. I profilfagene nød især sejlerne godt af det gode vejr. Det ny startede golfhold var inviteret til at besøge den store golfturnering Made in Denmark, som spilles på Himmerlands Golf Center i denne uge. De fik følge af gastronomiholdet, som fik mulighed for at opleve, hvorledes vores nye køkkenchef Jimmi Petersen forestod den gastronomiske afvikling under dette kæmpe event på nærmeste hold.

Golfholdet med nyt udstyr.

Torsdag sluttede vi introperioden af med fællessang og kram. Efter undervisningen var der premiere på den nye Busservice mellem Ranum og Grænsen. Eleverne kunne også booke bus til Hobro og til Løgstør. Den nye busservice skaber forbindelser til de direkte tog og busser til de større byer i landet og gør det muligt at nå hjem i nogenlunde tid. De internationale elever er på besøg hos deres værtsfamilier, og alle elever og ansatte får denne weekend et velfortjent pusterum.
Busservicen er et tilbud, som vi tilbyder ifbm. hjemrejseweekender, når det er vanskeligt at finde offentlige direkte forbindelser.

REC bussen set i Midtjylland på vej fra Ranum til Grænsen med glade efterskoleelever, der nu sparer ½-3 timers transport.

I den kommende uge er der fokus på de faglige forløb, profilfagene og opstart af klubfag om aftenen. Eleverne har ønsket klubber og udover fodbold, musik og kreative fag, så starter der også en Glee Club, som allerede har fået 12 medlemmer. Torsdag er det Master Fatman aften, med fokus på god karma og fællesskab i husene og værelserne. I den følgende weekend er der Vandsportsweekend med sejlads, waterperformance og surf.

Bueskydning er et nyt valgfag.

Eleverne vender retur søndag aften mellem kl. 18-21. For de forældre, der vil deltage i det frivillige Forældreråd,er der møde med spisning kl. 18. og vi får besøg af 2 repræsentanter fra sidste års forældreudvalg.
Vi glæder os til at eleverne friske og udhvilede.

Med venlig hilsen og rigtig god weekend
Olav Storm
Forstander.