Opstart af profilfag, Introuge og farvefest

Vi har fået en god start på det nye efterskoleår, og har haft en rigtig god intro-uge. Stemningen er i top og der er masser af liv og glæde i den nye elevflok. Det bliver et super godt elevhold og efterskoleår!

Velkomstsamling

I søndags startede 430 nye elever, som det 13. elevhold på Ranum Efterskole College. Solen skinnede mellem regnvåde skyer ned over de godt 1000 medfølgende forældre og søskende, mens skolens bestyrelse og ledelse bød velkommen på plænen foran den store hovedbygning.
Indkvarteringen gled stille og roligt, og der var god tid til at nyde en kop kaffe og forfriskning i teltene på plænen eller i spisesalen. Efter mange og forskellige farvel kram, lyste de røde baglygter op i alle retninger fra Ranum, og tilbage samledes eleverne omkring intro-programmet. Mobilerne er låst inde i 2 uger og der er øjenkontakt. Det er fedt!

Introugen

Eleverne er siden søndag aften blevet rystet sammen på kryds og tværs og de er blevet introduceret til først deres kontaktgruppe, så huseene, alle lokaler på skolen, og næste dag Ranum by. Cirklen blev større på “Tour de Nærområde”, som bragte dem til Løgstør og Rønbjerg. I de næste uger vil eleverne bevæge sig mere og mere hjemmevant rundt på skolen og i lokal området og om 8 uger drager vi ud på den første rejse sammen i profilfagene.

Se flere billeder på vores flickr

Mandag aften skrev eleverne et forventningsbrev til sig selv, som vi opbevarer til den sidste uge i efterskoleåret. Og tirsdag arbejdede vi med Den Gode Skole, og tog et stort fællesbillede foran Gavlbilledet på festsalen. En symbolsk handling, som markerer at eleverne nu er dem, der udgør Ranum Efterskole College i et år. De er her i sær et levende pixels i det store REC fællesskab, sammen med de godt 16.000 portrætter af tidligere elever og ansatte på gavlbilledet.

Tirsdag havde eleverne også det første valgfags forløb og prøvede kræfter med bl.a. dans, yoga, wakeboard og SUP mv. Selv om eleverne havde været aktive hele dagen, så gik de friske til Pigeaften, hvor der blev afholdt modeshows og lagt ansigtsmasker og hygget i Kærhuset. Imens samledes drengene i festsalen og fik et underholdende og lærerigt kursus i kunsten at være en rigtig gentleman.

Onsdag startede de boglige fagpræsentationer og om eftermiddagen drog eleverne ud på en strabadstur i nærområdet, som sluttede med barbecue på plænen. Vejret holdt næsten tørt og skolen tørrede hurtigt de der tog sig mod til at bade i de heftige bølger på Rønbjerg Strand.

Opstart af profilfag

Torsdag havde vi faglige præsentationer og om eftermiddagen startede profilfagene op i fantastisk vejr!

Eleverne blev introduceret til profilfagen og ideen med at forme fag i fællesskab i festsalen og så kastede de sig ud i at prøve kræfter med bl.a. sejlads, dykning, musik osv.
Sejlads nåede allerede på første dag at øve både motorsejlads, knob og havnemanøvre.

Se flere billeder på vores flickr

Farvefest i alle nuancer.

Fredagen står i den store farvernes tegn. Alle elever og lærere skal sammen skabe en flot aften, hvor vi fejrer mangfoldigheden, forskelligheden og samhørigheden i fællesskabet. Vi har i løbet af ugen talt rigtig meget engelsk i alle samlinger, fordi der er godt 50 elever som ikke taler dansk. Og torsdag fik vi besøg af 22 italienere, i alt er der elever fra 19 forskellige lande. Vi fejrer starten på et nyt skoleår og en god intro uge.

I den kommende weekend er der om lørdag REC Olympiade, hvor eleverne skal dyste i forskellige og sjove discipliner på skolen. En gruppe på op til 75 elever er inviteret til Åbent Hus på Ranum Asylcenter hvor de vil møde en endnu større mangfoldighed og smage på retter fra hele verden.
Søndag hygger vi først med brunch og så er der stranddag med svømmeprøve. Eleverne skal for at kunne bade, sejle kajak og sejlbåde, samt dykke på rejserne kunne svømme og bjærge, og vi håber at vejret bliver lidt mere sommerligt.

I den kommende uge har vi næsten normalt skema. Eleverne har fagtimer om formiddagene og valgfag, samt profilfag om eftermiddagene.
Torsdag får de deres mobiltelefoner tilbage og kan rejse hjem på en velfortjent forlænget weekend til søndag aften efter kl. 18.00.
Vi anbefaler, at eleverne drager hjem i den forlængede weekend og tager personlige ting med tilbage til deres værelser.
Skolen tilbyder busservice til de elever, der har dårlige hjemrejseforbindelser, så de kan nå hjem til Sønder- og Vestjylland, samt Sjælland i rimelig tid. Og eleverne bestiller selv plads på busserne via deres Skoleplan.

I de følgende 3 weekender er der et tæt program med vandsportsdage, venneweekend og familieweekend. Se kalender og invitationer i Skoleplan.

Der har ikke været ret meget hjemve, men der var 2 elever som ikke kom til skolestart og derfor har vi har et par ledige pladser. Hvis I kender nogen som har lyst til et fedt efterskoleår, så er vi klar!

Med venlig hilsen og rigtig god weekend

Olav Storm Johannsen
Forstander