Vinterkulde, valg chock og masser af hygge

Vinterkulde og et smukt frosttæppe indhyllede Ranum Efterskole College i denne uge. Eleverne rykkede tættere sammen i kulden og på den store USA Valgnat samledes mere end 350 unge i festsalen. Ugen har budt på mange aktiviteter i kulturfagene og i klubberne. Weekenden gik med søskende besøg og en fantastisk Halloween aften.

Søndag samlede en gruppe elever 6320 kr. ind for Dansk Flygtninge Hjælp i lokalområdet.

Søskendeweekend m. Look-a-like konkurrence

I søskendeweekenden havde vi en Look-a-like konkurrence, som havde rigtig mange sjove indslag. Men ingen kunne slå vinderne, Anders og hans lillesøster.
Weekenden bød på masser af hygge og leg.

SØSKENDE-LOOK-ALIKE

Animal Welfare på besøg I Aalborg Zoo

I forbindelse med en af de 22 kommende kulturfagsrejser, skulle Animal Welfare forberede sig til de mange eksotiske dyr de vil kunne komme i kontakt med i Januar. Og hvor er det nemmest at se og fodre elefanter? Zoo! Så de var på besøg i Aalborg Zoo for at få en grundig intro til de forskellige dyr.

Vietnamesisk madaften

I torsdags var der gang i gastronomi-køkkenet. Her blev der lavet ægte vietnamesiske forårsruller, spring rolls, sammen med vores vietnamesiske gæstebesøgende Jennie, ses i midten.
Jennie er rejst tilbage til Vietnam i denne uge, men har været en virkelig dejlig og samlende person på skolen.

Valgaften m. Pizza, Burger & Donuts

Int.afd.leder Matt Danaher skabte i samarbejde med gode kollegaer tirsdag aften og nat en fantastisk valg-even. Der var naturligvis et amerikansk menukort, flag, store bannere med kandidaterne og der blev givet en lektion i amerikansk TV valg dramatik. Eleverne holdt sig stort set alle vågne hele natten, men så var de også så udmattede af den lange “undervisningsnat”, at de fik lov at sove de sidste 2 eftermiddagstimer næste dag.

Election Night – en gyser og et chok.

Stemningen faldt til under frysepunktet i løbet af natten og om morgenen var mange af elever, særligt de der kommer fra Mexico i chok over, at Donald kunne blive verdens mest magtfulde mand med færre stemmer end Hillary.
Det er nogle gange svært at forklare de demokratiske processer, og det har naturligvis fyldt en del i fællessamlingerne i denne uge. Mange tidligere elever har også kommenteret på valget og sendt hilsner til deres venner i USA og Mexico.

Mortens aften

Køkkenet frembragte torsdag aften den mest forrygende Mortens aften menu med dejligt sprødt andebryst, almindelige og brunede kartofler og så var der brun sovs. Desværre nåede fotograferne ikke at fange buffeten, så I må bruge fantasien. Det smagte super dejligt.

Julepynt på spansk

Elever i Visual Design har lavet en udstilling fra The NATIVITY SCENE, det er en spansk juletradition også kaldet Belén. Indtil videre har de skabt en “Minecraft style” Mary, King Melchor, Donkey og The lovely alien cow, samt en Baby Jesus with Trump’s hairstyle. Mange af karaktererne er stadig under design og det store projekt fortsætter de næste dage og uger.

Ranum gæst hos AFS Thailands bestyrelse.

I mandags var undertegnede og int. PR og kommunikationsmedarbejder Rie Drejer på genbesøg ved AFS Thailands bestyrelse, som holdt en fantastisk flot velkomst middag for os. Vi fik bekræftet og udvidet vores gode relationer, og ser frem til et stærkere samarbejde i de kommende år omkring sommerskole og muligheden for også at sende vores elever til internationale skoler i Thailand.

Tidligere elev udnævnt til Ven af Ranum Efterskole College.

Under besøget i Thailand fik vi mulighed for at give Kathi Natsamon Slub, elev fra 15-16, en helt særlig anerkendelse for hendes store indsats med at formidle Ranums værdier og ideen med et efterskoleår til andre unge i Thailand.
Kathi har gennem frivilligt arbejde for AFS holdt informationsmøder og stået til rådighed for kommende elever og forældre, samt været vært for vores besøg i Thailand. Hun udmærkede sig desuden under sit ophold på Ranum med et resultat, som har givet hende et stipendie til et universitet i Japan. Kathi er den yngste nogensinde som opnår denne anerkendelse.

Den kommende uge: Brobygning og hjemmehos aften.

I den kommende uge står den på brobygning for de elever i 10. årgang som ikke har fået taget deres forløb i teknisk skole mv. Det bliver en hektisk uge for mange elever, men onsdag eftermiddag og aften er der hjemmebesøg ved kontaktlærerne med masser af hygge.

Med venlig hilsen og rigtig god weekend

Olav Storm Johannsen
Forstander