Terminsprøver og performanceuge

Julestemningen er for alvor rykket ind i alle kroge af Ranum. Lyset er tændt i juletræerne, der er pyntet gevaldigt op de fleste værelser og den første december gik startskuddet til alletiders julekalenderhygge foran TV og computere i de små stuer og værelserne. Ikke engang en uges terminsprøver har for alvor kunnet true julestemningen. I morgen, lørdag er der julemarked og performanceshow og vi glæder os til at dele gode jule- og kulturoplevelser med alle.

Terminsprøve for 420 elever på én gang

I løbet af ugen har alle elever på én gang været samlet til terminsprøver om formiddagen. I den mellem og lille hal har godt 250 elever arbejdet med hovedfagene dansk, matematik og engelsk. Der har kun været små udfordringer omkring afviklingen og de er rettet til de rigtige prøver i maj. Eleverne har arbejdet intenst og mange har brugt tiden fuldt ud, kun et par enkelte kom for sent og få havde problemer med deres computere.

Performanceuge

Mandag mødte eleverne ind til aften, og så er hver eneste eftermiddag og ledige stund brugt til at stable et stort performanceshow “Global Factor”, et julemarked og en masse andre aktiviteter på benene. Eleverne har valgt sig ind på mindre temagrupper, som har arbejdet med teaterprojektet, gastronomi, konditori, design, træværksted, medie og PR, sminkør opgaver, kostymer, scene, lyd og lys, julegaver osv. I år har vi også haft et større hold af drillenisser, som har lavet masser af små sjove events på hele skolen.

Se film og billeder fra ugen.

En gruppe piger har lavet en 20-sekunders lang video om hvordan et år på ranum kan udfolde sig(hverdagslivet).

En af vores dramalærer (t.h.) har iklædt sig noget tøj, som vedkommende ikke går i til dagligt. Og det sidder jo fantastisk!

Mangfoldigheden blomstrer på Ranum og det samme gør denne video lavet af skolens drengerøve. Se den!

En anden gruppe piger gik mere seriøst til værks med denne video omhandlende Global Factor forberedelserne.

Og som den sidste video denne gang. Et par friske piger var rundt og finde den gode stemning under performanceugen. Og der gik ikke mange øjeblikke før de fandt den.

Kultur- og performancedag

Lørdag den 3 december – i morgen, får vi besøg af 750 forældre og 190 søskende til performanceforestillingen “Global factor”, Julemarked og oplæg om de kommende Kulturfagsrejser i januar. Der er også mulighed for at blive orienteret om valget til 3. periodes Profilfag. Forældre og søskende kommer i 3 hold og roterer mellem de forskellige aktiviteter.

Ranum Efterskole julekalender på FB

Følg med i vores online julekalender og inviter dine venner til at deltage. der er masser af gode præmier, som udtrækkes hver dag. Læs mere og tilmeld dig på https://www.facebook.com/ranumefterskole

Den kommende uge

I den kommende uge er der igen normalt skema og vi får samlet trådene i Kulturfagene, så vi er klar til de store rejser i januar. Mandag er der finale i årets første Photo Award Show, hvor vi kårer den bedste video, de bedste billeder og artikler fra den første profilfagsrejse i oktober. I de øvrige samlinger vil vi fokusere på at præsentere de mange forslag til 3. periodes profilfag. Se valgmulighederne i det nye P3 magasin.

Julesang og julehygge

Og her til sidst kan vi slutte af med en sang. Den 1. December blev der sunget julesange ved Ranumhus. Mange sang med, de fleste fandt takten men alle fandt julehyggen. Og pludselig var der ikke længe til juleaften.

Rigtig god weekend

Olav Storm Johannsen