Dejlig familieweekend og Nye elevers dag.

Kære læser!
Solen skinnede om kap med smilene på Ranum Efterskole i weekenden. Selvom tilslutningen til familieweekenden var lav, da mange elever var hjemme til karneval, så blev det et rigtig hyggeligt arrangement med både tid til aktiviteter og hygge.

Foredraget med hjerneforsker Ann E. Knudsen blev en meget stor succes, og hun fangede alles opmærksomhed i 1½ time med klare pointer og reflektioner over hjernens indvirkning på adfærd og udvikling for teenagere og voksne. Hun dykkede også ned i forskellene mellem kønnene og hendes pointer har givet inspiration til flere snakke omkring vores pædagogik og tilgang til piger og drenge i undervisning og samvær på efterskolen. En af hendes konklusioner er, at det som efterskolen tilbyder de unge kobler de to hjernehalvdele i gennem nye udfordringer, som særligt styrker de empatiske evner.

Ligeledes fremhævede hun, at Ranum Efterskolens pædagogik, sprog og 3 rejser klart styrker, særligt den kreative læringsproces, fordi kultur binder viden og læring til en kontekst i en konkret oplevelse. Det var meget spændende at høre og responsen fra de godt 200 fremmødte var virkelig positiv. Det er ikke sidste gang vi anvender Ann E. Knudsen til at inspirere og sætte tanker i gang på Ranum.

Nye elevers dag, søndag, blev en flot dag, med samling, kontaktgruppetid både for eleverne og for forældre. Eleverne ankom i to store grupper og kun mellem 12- og 14 var alle samlet til orientering omkring profilfagene. Dans og Performance optrådte på torvet. Køkkenet var åbent hele dagen og overgik sig selv med en flot menu inspireret af vores rejser til hele verden. Både forældre- og lærere har givet udtryk for, at der et rigtigt godt flow igennem dagen. Nu glæder vi os rigtigt meget til at se alle igen den 10. august.

I forrige uge var et stort løbehold til Sildeløbet i Nibe, og mange løb en ½ maraton eller 10 km. På trods af truende skyer blev det en rigtig god løbe- og fællesskabsoplevelse!

Det nuværende elevhold var torsdag til Aftryk festival og havde en forrygende dag i selskab med unge fra 15 andre efterskoler. Vores elever var delt i to hold, hvor det ene hold drog på en natur-ekspedition til Rebildbakker inden de ankom til Aftryk festivalen til spisning og koncert med RE bandet, og de andre efterskolebands. De fleste elever var med hele dagen og blev totalt mørbankede af musik, dans og sol på de små 10 timers festival.

Tirsdag blev der holdt generalforsamling i Ranum Efterskoles Skolekreds, og bestyrelsen blev fornyet med Arly Møller Badstue, som træder ind i stedet for Ebbe Hald, som har fået stilling på skolen. Preben Bro stillede ikke op igen, og fik varme ord med på vejen efter at have været en aktiv del af skolens udvikling og ikke mindst ansættelsesudvalget gennem godt 8 år. Istedet blev Lars Lawrence valgt ind. Suppleanter blev Asger Hunø og Preben Nielsen. Skolens vedtægter blev ved generalforsamlingen ført ajour og vil inden for få dage kunne findes på hjemmesiden i opdateret version. Efter generalforsamlingen var der en dejlig middag og aftenen sluttede af med et besøg i det nu næsten færdige Ranum Hus, som skal rumme 102 nye elever til august.

I den kommende uge starter de mundtlige prøver for alvor og langt de fleste elever skal op til prøve. Eleverne har fået god tid til at forberede sig og selvom flere er nervøse, så er der også en god ro og afklaring – det er nu det gælder!
Eleverne på det internationale forløb har overstået deres prøver, men er nu i gang med at tage et koncentreret undervisningsforløb i dansk. I dag har de bl.a. været på Kunsten i Aalborg, som afslutning på et forløb om kunst og poesi.

Onsdag i den kommende uge er der den årlige TV-optagelsesdag, hvor et kamerahold følger eleverne i deres fag og i profilfagene, samt laver interview med eleverne om deres oplevelser i skoleåret. Programmet fungerer både som en opsamling og som en præsentation af skolen til nye elever. Det sendes over 6 omgange på Kanal 4 i efteråret.
Vi bruger dagen til at lave en rigtig stor fællesskabsoplevelse og erfaringerne er at det samtidig bliver en flot afslutning på flere profilfag.

Samme formiddag har vi besøg af godt 400 2. klasses elever fra det meste af Vesthimmerlands kommune, og de skal naturligvis have en aktiv verdensrejse rundt i Ranums mange tilbud, hvor de også lærer bliver klogere på geografi, samarbejde og idræt. Det hele er stort set elevstyret, og vores elever er stjerner for de unge!

I prøveperioden er der en lang række aktiviteter ved siden af prøverne og læsning til prøver. Alle elever har valgt mellem mere end 85 aktivitetsforslag, som de og lærerne selv er fremkommet med. Der er både skøre og traditionelle aktiviteter, og en af de nye er en kæmpe bagedyst. På mandag er der fodboldkamp mod Himmerlands Ungdomsskole, og løbende er der mulighed for at udfordre sig selv i nye aktiviteter lige fra wakeboard til faldskærmsudspring.

Vi har også skudt forberedelserne til den store afslutningsdag med Gallafesten i gang og drengene har nu 10 dage til at invitere en gallapartner, inden turen går videre til pigerne. I de sidste dage falder alle par på plads, og så skal der øves lancier og laves revy mv. Den sidste tid er både fantastisk og samtidig lidt skræmmende, for fællesskabet vokser sig endegyldigt stærkt samtidig med at afslutningen truer.

Mange elever har tilmeldt sig Nibe Festival efter skoleåret er slut og Ranum Efterskoles venner støtter op omkring de tidligere elever ved at stille et fællestelt til rådighed og lave en ordning for morgenmad. Initiativtagerne mangler desværre voksne/forældre til at tage vagter i teltet, og derfor er det vigtigt at bakke op om det og møde til forældre information på søndag den 1. juni kl. 18 i kantinen i seminariehuset.

Med venlig hilsen og rigtig god weekend til alle!

Olav Storm Johannsen
forstander.