Gastronomi

Profilfag P1, Profilfag P3, sommerskole

I samarbejde med skolens egne kokke og gæsteundervisere, arbejder vi med spændende råvarer og fremtryller retter, som udfordrer smagsløgene og dig mentalt. Vi arbejder uden opskrifter og smager os ind i det kulinariske univers.

Gastronomi er læren om og kunsten at spise og drikke godt. Gastronomi forudsætter bl.a. viden om og indsigt i råvarers egenskaber, kvalitet og tilgængelighed.

I samarbejde med køkkenets køkkenchef, souschef og konditor, udforsker vi gastronomiens verden i et bredt spektre, vi skal ikke kun lave mad, vi skal også have grundviden om maden.

Vi vil arbejde med forskellige temaer i løbet af perioden, og vi vil også ligeledes tage ud og opleve ting udenfor skolen.

Gastronomi er også mere end finere madlavning. Det handler også om tætte og forpligtigende kammeratskab, hvor der skal arbejdes hårdt sammen for at opnå det ypperste indenfor madlavning og maddesign. Det betyder at ingen er færdige før hele holdet er i mål, hvilket dermed også kan resultere i lange dage.

Vi vil arbejde med og uden opskrifter, vi vil også i starten af perioden høre hvad eleverne kunne tænke sig at arbejde med. Og gerne udvide jeres horisont, så det ikke kun er pandekager, boller i karry, vafler og tarteletter, som man måske kun vil prøve kræfter med. Men mere.

Rejsen

Første rejseperiode: Her går turen til København, der i disse år er absolut førende på det gastronomiske verdenskort. I samarbejde med eleverne planlægger vi rejsen, men vi skal opleve lidt af følgende:

• Restauranter
  • Konditorier
  • Streetfood
  • Torvehallerne
  • Kødbyen
  • Hoteller

Vi har base på Amager, hvor vi bor på hostel, og starter ud hver morgen. Der skal påregnes at vi kommer til at gå en hel del i løbet af disse dage. Den sidste dag afslutter vi med et besøg på en af top restauranterne i København, hvilken en vil vi ikke afsløre endnu.

Tredje rejseperiode: Her går til Europa, hvor vi få nye kulinariske oplevelser med hjem i rygsækken.

Undervisere

Laila Nielsen Ma

Se flere historier fra Gastronomi på Facebook.

Vilkår og egenbetaling

Tilladelse: Vi vil gerne bede om jeres tilladelse til at afholde vinsmagning med eleverne. Vinsmagningen vil lærerne stå for. Udover denne vinsmagning er det selvfølgelig ikke tilladt at indtage alkohol på rejsen. Vi vil gerne bede jer om at sende en skriftlig tilladelse på mail, hvis jeres barn må deltage i vinsmagningen.
Egenbetaling 1. periode: Pris er ikke fastsat endnu (Tidligere pris var på ca. 1,- kr.)