Media & Journalism – USA

Kulturprofilfag 2022

Media & Journalism – New York og Washington D.C., USA

Rejsen

Vi skal bruge ca. 4 dage i New York og 3 dage i Washington D.C.

I New York skal vi selvfølgelig se nogle af de store seværdigheder – f.eks. frihedsgudinden, Empire State Building og Ground Zero. Vi skal også besøge film- og tv-relaterede seværdigheder – f.eks. ABC’s nyhedsprogram Good Morning America og Tisch – NYU’s kunstskole.

Vi skal også se nogle af de berømte steder, man kender fra film i New York og måske overvære en gospelkoncert i Harlem. Den berømte og velkendte NY-atmosfære skal opleves mellem aktiviteterne, hvor eleverne vil have tid på egen hånd.

I Washington D.C. er der også en masse must-sees, Arlington National Cemetery, Smithsonian museer, Capitol building og Det Hvide Hus. I Washington vil vi fokusere på journalistik og historien bag berømte begivenheder – “March on Washington for Jobs and Freedom” i 1963, hvor Martin Luther King holdt sin berømte “I have a dream”-tale, og også det nylige angreb på Capitol Hill i 2021.

Undervisningen

I undervisningen skal vi lave nyhedsudsendelser, film, analysere film, skrive om aktuelle og populære begivenheder, lære at tage billeder og redigere dem – det er også afhængigt af elevernes interesser. Der er god plads til at komme med forslag til rejsen, og vi har mange timer i klassen til at undersøge og forberede rejsen.

Corona: Restriktioner, regler mm.

Fra https://usa.um.dk/rejse-og-ophold/coronavirus

“Der er indrejseforbud for rejsende, der ikke er færdigvaccinerede, med begrænsede undtagelser.

Hvis man er færdigvaccineret OG enten har testet negativ for COVID-19 eller kan fremvise dokumentation på at have haft COVID og være blevet rask inden for 90 dage (både bevis for positiv test og brev fra læge eller sundhedsmyndighed), kan man flyve til USA, såfremt man har en gyldig ESTA eller et gyldigt visum

Det danske coronapas kan bruges som bevis for gennemført vaccinationsforløb og testresultat ved indrejse til USA.

Visse rejsende er undtaget fra vaccinationskravet, herunder børn under 18 år, amerikanske statsborgere og personer med permanent opholdstilladelse i USA. Den fuldkomne liste over undtagelser findes i bekendtgørelsen fra det Hvide Hus.

Ved indrejse i USA over landegrænserne eller via færgeterminaler er der ikke krav om negativ COVID-19 test. Læs reglerne her: Guidance for Travelers to Enter the U.S. at Land Ports of Entry and Ferry Terminals.”

Lærere

Mette Støttrup
ms@ranumefterskole.dk

Vilkår og økonomi

Egenbetaling: 7.600 DKK.

Lommepenge anbefalet 1.000 DKK.

Vaccinationer: Du behøver ikke ekstra vaccinationer på rejsen ud over de almindelige danske vaccinationer.

WEBSHOP