Sydkorea

Kulturfag, Rejser

Kulturmødet

Kulturfagsrejsen til Sydkorea tager baggrund i Sydkoreas specielle politiske historie, unikke kultur og en invitation til at besøge en samarbejdsskole tæt på Seoul. Vi er i gang med at oprette et nyt samarbejde med dan danskinspiterede Ggumtle Efterskole samt lignende alternative skoler, som også er inspireret af den danske friskoletradition.

Undervisning

Som forberedelse til rejsen har vi fokus på Sydkoreas historie, politik, geografi, skikke og moderne tendenser samt landets integration af vestlig kultur. Vi skal selvfølgelig stifte bekendtskab med Sydkoreas lange historie, som er sammenflettet med både den kinesiske og japanske historie. Vi vil blandt andet få mulighed for at udforske Joseon dynastiet og det koreanske kejserdømme, men også den nyere historie er fascinerende ift. splittelsen af den koreanske halvø i Nord- og Sydkorea samt opretholdelsen af den demilitariserede zone.

Kulturmæssigt vil vi have mulighed for at opleve et af de mest teknologisk avancerede asiatiske lande, og samtidig har Sydkorea etableret sig på verdensplan med E-sport i form af Starcraft og League of Legends (LoL) samt K-POP i form af kunstnere og bands som BTS, PSY, EXO, BlackPink, Girls Generation, osv. Der vil være en grundig forberedelse til kulturmødet og fremmelsen af interkulturelle kompetencer hos eleverne. Hvis der er stor interesse for at lære hangul, vil vi forsøge at flette lidt koreanskundervisning ind i timerne.

Rejsen

På rejsen til Sydkorea indgår et kulturmøde med sydkoreanske unge, da vi skal bo på en skole og være sammen med unge på elevernes egen alder. Her vil man få en buddy og deltage i daglige aktiviteter og evt. undervisning. I løbet af opholdet vil vi blive introduceret til fx koreansk mad, karaoke, snacks og fritidsaktiviteter samt lære om koreansk kultur fra de koreanske unge.

Efter nogle dage på skolen tager vi videre til Seoul. Her vil vi besøge byens historiske og moderne kendetegn samt de kendte distrikter og gader. Vi tager på et dagsophold i templet Geumsunsa for at blive introduceret til den buddhistiske tro og traditioner. Her vil vi blive udfordret på vores viden og selvopfattelse. Ligeledes vil vi prøve at udøve de 108 buddhistiske buk, morgenritualet kl. 04 samt en smuk morgenvandretur op ad bjerget.

Tidligere har vi været så heldige, at kunne overvære en E-sportskamp i Seouls Giga Arena. Det var en kæmpe oplevelse for alle, lige meget om man var gamer eller ej, da stemningen i stadium er helt unik. Da vi næste gang planlægger rejsen i foråret, hvor det ikke er en højtid, vil vi prøve at gentage succesen gang, hvis vi er heldige at få billetter.

Holdet kan selv være med til at forslå ture og fokus for årets program. Det kunne fx være nogle dage til Busan, en dagstur til Vinter OL byen Pyongchang eller et forløb med fokus på Tae Kwon Do..

Vaccinationer

Hepatitis A, Difteri-stivkrampe.

Undervisere

Louise Højen
lh@ranumefterskole.dk

Vilkår og økonomi

Egenbetaling på rejsen vil være ca. 10.000 kr.

Lommepenge anbefalet 500 – 1.000 kr.