Efterskolelivet

Ranum

Med 500 elever er Ranum Efterskole College en af Danmarks største almene efterskoler. Eleverne bor på campus, som udgør en lille by. Skolen er fordelt på fire hovedhuse: Kærhuset, Seminariehuset, Lien og Ranumhus. På den måde rummer vi mange små fællesskaber, som tilsammen udgør ét stort fællesskab.

Huse og værelser

Ranumhus

Ranumhus er indrettet med 2-5 personers værelser. Eleverne bor i små klynger med TV’er og opholdsstuer, hvor man hygger sig efter skole. Noget af det fedeste ved Ranumhus er det nye motionsrum og gårdhaven med fodboldbane, volleyball, basket, street fodbold og bålplads.

Oplev Ranumhus i 3D.

Kærhuset

Kærhuset er indrettet med 2-3 personers værelser og 4-6 personers lejligheder. Der er fællesstuer, motionsrum og spisesal. På Imagination-loftet er der dansesal og scene til mindre koncerter. På loftet hænger eleverne ud og arrangerer fællessovning i weekenderne.

Oplev Kærhuset i 3D.

Seminariehuset

Seminariehuset er indrettet med 3-6 personers værelser. I skolegården står Livstræet, og her har vi bygget en stor scene til gårdfester og koncerter. Indenfor finder du Svederen med opholdsrum, bouldervæg, parkourbane, motionsrum, musikstudier, medie, eSport og biograf.

Oplev Seminariehuset i 3D.

Lien

Lien er Ranums mindste hus, hvor der er plads til ca. 30 elever i 3-5 personers værelser. Der er hyggelige fællesstuer, eget køkken og en dejlig have med plads til aktiviteter. Lien er en del af Seminariehusets store fællesskab men er hyggelig og let at overskue.

Lien_300x300

Oplev Lien i 3D.

Store og små fællesskaber

I de 4 huse bor 40 kontaktgrupper. Hver kontaktgruppe er på 9-10 elever og har sin egen kontaktlærer. Grupperne spiser, gør rent og laver mad sammen.

Hver kontaktgruppe har en ”kærlighedsgruppe” i et andet hus. På den måde får du venner over hele skolen.

3 årlige rejser

Mødet med andre unge i verden former vores nationale og personlige identitet. Derfor inviterer vi internationale elever og lærere til skolen, ligesom vi selv rejser tre gange ud i verden. På Ranum former elever og lærere nye profil- og kulturfag tre gange om året. Valgprocessen er en del af skolens pædagogiske mål. Det giver enormt god mening at danne fællesskab omkring de aktiviteter, man brænder for. Rejserne kan være forbundet med en egenbetaling, og alle må prioritere undervejs. Men der er altid rejser uden egenbetaling, og der er mulighed for at søge om individuelt tilskud til både ophold og rejsebetaling.

Til sammen rummer vi

• Samlet areal: 18.400m2

• 100 ansatte

• +500 elevsengepladser

• Festsal til 470 personer

• 24 klasseværelser med 70″ touchskærme

• 4 naturfagslokaler

• Biograf

• 2 musiklokaler

• 2 danselokaler

• Træværksted

• Symaskineværksted

• Designlokale

• Keramikværksted m. 1200 c ovn.

• eSportslokale m. 12 gamer stationer.

• Medielokale m. 12 27″ iMac’s

• Elektronisk musikstudie

• Gastronomi

• Chinatown madværksted

• 3 motionsrum

• Bouldervæg

• Beachvolleybaner

• Idrætscenter m. 3 haller

• Natursportscenter

• Wakeboardbane

• Beach håndbold

• Atletik- og løbebane

• Musikstudio

Se billeder fra tidligere og nuværende år

Svømmehal og wakeboardbane

I Rønbjerg benytter vi svømmehal og aktiviteter i Nordens største aktivitetscenter Landal Rønbjerg. Det er også her, alle vores sejlbåde ligger, så derfor kalder vi Rønbjerg for vores maritime base.

Bliv klogere på hvem vi er med en personlig rundvisning.