Første uge

Kære læser,

Det 21. elevhold med 539 elever er startet. Forældre og elever mødte søndag eftermiddag til Velkomstsamling på plænen foran hovedbygningen til taler og sange. Vi kunne også orientere om vores nye Ranum bus, som med 6 ruter forbinder Ranum med stort set alle landsdele, Billund og Ålborg lufthavn. Initiativet er nødvendigt efter at Efterskolebussen i foråret meddelte at den ophørte, og vi er nu den eneste efterskole, som nu har dette tilbud på tværs af landet.

Det har været en super intro-uge, hvor eleverne har lært skolen, byen og lokalområdet bedre at kende, og ikke mindst mødt hinanden. Den store prøvelse, ud over at skulle flytte hjemmefra og mødes med over 500 andre unge og 100 nye voksne. Vi er alle spændte på hvorledes skoleåret udvikler sig, men vi kan allerede nu sige at vi har et fantastisk positivt indtryk af elevholdet og vi glæder os til i aften at holde Farvefesten, hvor vi fejrer mangfoldigheden og fællesskabet på tværs af skolen i en farve.

I weekenden er der lørdag Profilfagsdag og søndag årets første House Cup, hvor husene dyster i forskellige discipliner. Den første House Cup tager naturligvis udgangspunkt i aktiviteter inspireret af Olympiske lege.

Første skoledag – Velkomstsamling på plænen

Første fællessamling

Første fællessamling med regler og rammer, HEJ-kultur og og fællessang.

Hyggelig aften i Seminariehuset

Fredag morgen i Kærhuset

Der bliver også hygget i Kærhuset om morgenen.

Den første gåtur med alpakaerne

I baghaven ved Ranumhus har vi et lille mini zoo med flere forskellige dyr. Herunder nogle meget hyggelige alpakaer. De har sådan glædet sig til at komme på gåtur igen.

Tour de Rønbjerg

I starten af ugen var alle eleverne nede ved Rønbjerg. Der er et kæmpe aktivitetscenter, med svømmeland og meget andet. Vi tog gruppefotos på deres hoppepuder. Der var også flere som tog svømmeprøver. For Rønbjerg har også en havn.

Svømmeprøve i Rønbjerg

Den store prøvelse, ud over at skulle flytte hjemmefra og mødes med over 500 andre unge og 100 nye voksne, var uden tvivl onsdagens svømmeprøve i Rønbjerg. Heldigvis var vejret med os og vandet er stadig varmt, så det lykkedes for langt hovedparten af eleverne at gennemføre.

Forstanderens klumme

Kære læser i forstanderens klumme skriver jeg stort og småt som er med til at forme de unges dannelse, udvikle vores efterskole og skabe fællesskaber.

Jeg elsker opstarten af et skoleår, for der er er så meget energi i det nye elevhold og alle ansatte, for vi vil rigtig gerne lykkes sammen! Men i år har jeg også måttet bruge tid på at sætte fokus ud i fremtiden og kæmpe for at 10. klasse kan bevares.
Regeringen og undervisningsministeren taler for at 10. klasse skal ændres med henblik på at få flere til at søge ind i erhvervsuddannelserne. Naturligvis skal 10. klasse altid udvikles så det forbliver et aktuelt tilbud for de unge, men det er en umulig opgave at tvinge flere unge til at vælge en erhvervsrettet faglig ungdomsuddannelse. Der vil formentlig komme en ret ophedet debat i de kommende uger og måneder for der er mange følelser omkring 10. klasse i Danmark , særligt på efterskolerne.

Det sker

Her til aften holder vi en stor farvefest. Som rigtig får rystet eleverne sammen. Det bliver festligt og farverigt.

På Søndag holder vi House Cup. Et event hvor de forskellige huse (Semi, Kær, Ranumhus og Prien) dyster mod hinanden i forskellige discipliner.

På onsdag d. 21. aug. er der koncert med Sloe Jim.

Vilsted Sø Løb for alle d. 14. sep
I samarbejde med Lions Club arrangerer vi Vilsted Sø Løb og kombinerer det for alle elever og familier med en aktivitetsdag. Vi håber, at mange familier vil søge til Ranum for at deltage op oplever efterskolestemningen og fællesskabet for en dag.

Tilmelding via skoleplan – Se under undersøgelser -> Spørgeskema.

Efterskolernes dag d. 29. sep. 10-17.

Vi holder åbent hus d. 29. sep. fra kl. 10-17. Her kan I komme forbi og høre mere om Ranum Efterskole, få en rundvisning, smage på vores verdenskøkken’s lækkerier samt underholdning på torvet.

Program for Efterskolernes Dag
Kl. 10-11 International morgenbuffet i kantinen.

Kl. 10-17 Eleverne viser rundt og mulighed for at snakke med en lærer i Cafeen om tilmelding og økonomi

Kl. 10.30, 12.30, 14.00 & 15.30 Oplæg om efterskolelivet på Ranum ved forstander i festsalen.

Kl. 11-17 Verdenskøkken serverer forfriskninger i spisesalen og på torvet.

Kl. 11, 13, 14, 15 & 16 Oplæg om internationalt Cambridge program i Guldhornssalen

Kl. 10.15, 11,15, 12,15, 13,15, 14,15 & 15.15 Musikholdet underholder på Torvet

Kl. 10.30, 11.30, 12.30, 13.30, 14,15 & 15.30 Danseopvisning på Torvet

Kl. 10.45, 11.45, 12.45, 13.45, 14.45 & 15.45 Oplæg om Coral Restoration i Coral Lab

Tilmeld her.

Ranum Bus

Jer der vil benytte Ranum Bus skal huske at bestille jeres billet senest tirsdag næste uge, til torsdagens afgang. Bestil her. Læs mere på vores side om Ranum Bus her.

Følg os på de sociale medier

Facebook Instagram TikTok YouTube

Venlig hilsen