Vilsted Sø Løb, Koncert, Foredrag og International Aften

Kære læser,

Vilsted Sø Løbet slog alle rekorder i deltagelse og Familiedagen fik over 1850 deltagere, så der var fyldt til fællessamlinger og i aktiviteter. Ugen startede med et fantastisk foredrag med Mizz Privileze og om aftenen spillede Patina op til en fantastisk koncert, som satte musik i fællesskabet. Vil du med på en rejse rundt i verden? Det kunne du til vores internationale aften! Uden at forlade skolen kunne vi opleve dans, musik og mad fra over 25 forskellige lande. Det var næsten som at være på en festival, hvor alle var inviteret med til at fejre vores mangfoldighed. Det var en aften, hvor vi lærte en masse nyt om hinanden og om verden omkring os. På Ranum Efterskole er der altid noget nyt at opleve!

God læsning & weekend.

Vilsted Søløb

Vilsted Sø Løb har i år slået alle rekorder og vi ser frem til en fantastisk dag fyldt med god energi, gåture, løbeture, grin og aktiviteter overalt på skolen.

Søløbet i år er nu gennemført og slog alle rekorder! Sammen med Familiedagen fik skolen og løbet over 1850 deltagere. En dag fyldt med fællesskab og fantastisk vejr.

Nyt 24/25 Ranum Magasin ude nu!

Se hele det store 24/25 magasin online allerede nu, her i forbindelse med information on Efterskolernes Dag:

Efterskolernes Dag 2024 (ranumefterskole.dk)

Mizz Privileze

Mizz Privileze kom og holdt foredraget “Jeg har ret til at være mig” for eleverne om sin personlige historie om at vokse op som LGBT+person i Danmark og hvilke udfordringer (og løsninger), der stadig er for mange unge, der bryder med normer for køn og seksualitet. Læs mere her.

Mizz Privileze (de/dem) er Danmarks normkritiske drag queen og især kendt fra TV2’s ‘Danmark har talent’, hvor de både fik guldbuzzeren og kom i finalen, som den første drag queen i verdenen. Mizz Privileze blev i 2020 nomineret til årets drag og årets LGBT+-person og har i alt været nomineret til 8 forskellige priser. Dragtivisten er også kendt for at være en af stifterne af bevægelsen Lev og Lad Leve, der arbejder for at stoppe hadforbrydelser mod LGBTQI+personer.” – Mizz Privileze / Michael Bjerring

Koncert med Patina

Bandet der er i samme klub som The Minds of 99, Benal, Magtens Korridorer, Johnny Deluxe, Marie Key og Djämes Braun – vandt i 2019 talentprogrammet Karrierekanonen.

Med deres massive succes med deres nummer ”Flammer Rammer” der i 2020 var den mest spillede sang på P3, er det svært ikke at have hørt bandets musik før.

Med en blanding af nye og gamle numre satte bandet gang i festen hos eleverne, der flere gange stod arm i arm og nød musikken.

International aften

Konkurrence i Medie profilfag

I profilfaget ”medie” blev eleverne sat til at udføre en artikel ved at bruge Adobe programmerne InDesign, Illustrator og Photoshop. Projektet blev afsluttet med en lille konkurrence hvor eleverne skulle præsentere og argumentere for deres designs.

Forstanderens klumme

Den internationale aften med smagsprøver, musik og film fra over 25 lande samlede eleverne omkring skolens kulturelle mangfoldighed, og understreger at Ranum er Danmarks mest internationale efterskole med absolut størst kulturel mangfoldighed. Det fylder efterskolelivet med vildt mange nye oplevelser og inspiration til at hvordan livet kan formes.

Ugen sluttede torsdag med fællessamling om Bæredygtighed, som optakt til at vælge Kulturfag i slutningen af oktober. Vi glæder os til den kommende uge, hvor vi på næste søndag holder Efterskolernes Dag.
Vi åbner allerede for besøgende kl. 10 fordi der er så meget at høre om og opleve. Der er løbende oplæg om skolens værdigrundlag og den internationale profil, samt mulighed for at se danseopvisninger og besøge udstillinger for profil- og kulturfag. Eleverne viser rundt på skolen og der er forfriskninger hele dagen. Besøgende skal forvente at bruge mellem 2-3 timer på at opleve efterskolelivet, så vi slutter først kl. 17. Hvis I planlægger at besøge os, så er I velkomne til at lave en tilmelding. Tilmeld her. Sig det videre til venner, naboer, kollegaer osv.

Olav Storm, forstander

Det sker:

Efterskolernes dag d. 29. sep. kl. 10-17

Vi holder åbent hus d. 29. sep. fra kl. 10-17. Her kan I komme forbi og høre mere om Ranum Efterskole, få en rundvisning, smage på vores verdenskøkken’s lækkerier samt underholdning på torvet.

Program for Efterskolernes Dag
Kl. 10-11 International morgenbuffet i kantinen.

Kl. 10-17 Eleverne viser rundt og mulighed for at snakke med en lærer i Cafeen om tilmelding og økonomi

Kl. 10.30, 12.30, 14.00 & 15.30 Oplæg om efterskolelivet på Ranum ved forstander i festsalen.

Kl. 11-17 Verdenskøkken serverer forfriskninger i spisesalen og på torvet.

Kl. 11, 13, 14, 15 & 16 Oplæg om internationalt Cambridge program i Guldhornssalen

Kl. 10.15, 11,15, 12,15, 13,15, 14,15 & 15.15 Musikholdet underholder på Torvet

Kl. 10.30, 11.30, 12.30, 13.30, 14,15 & 15.30 Danseopvisning på Torvet

Kl. 10.45, 11.45, 12.45, 13.45, 14.45 & 15.45 Oplæg om Coral Restoration i Coral Lab