Skills, Aktiviteter og Eventyr

Kære læser,

Endnu en uge er gået, med masser af aktiviteter, både på og væk fra skolen. Eventyr og oplevelse som en del af elevernes dannelse er i højsædet, og engagerede elever gør kun oplevelserne federe. Foredrag og udflugter skaber en god variation, og projektarbejde sætter virkelig elevernes problemløsnings evner på prøve.

Vi ser frem til en fantastisk weekend, hvor vi præsenterer skolen på efterskolernes dag d. 29. sep. kl. 10 – 17!

God læsning & weekend.

First Lego League

Eleverne er i naturfag i gang med at forberede sig på en intern konkurrence i feltet “First Lego League”, hvor de skal programmere og bygge deres egne Lego robotter. Forløbet for hele klassen har temaet “Under Vandet”

Vinderne i den interne konkurrence bliver sendt videre i “First Lego League” for at konkurrere mod andre skoler.

Nyt 24/25 Ranum Magasin ude nu!

Se hele det store 24/25 magasin online allerede nu, her i forbindelse med information on Efterskolernes Dag:

Efterskolernes Dag 2024 (ranumefterskole.dk)

Skills sejlads

Skills-sejlere sejlede tirsdag fra Hou til Fænø, med natsejlads gennem Lillebælt og under broerne i total ro, ideel til at lære navigationslys. Morgenen efter vågnede eleverne ved en ankerplads, fik en solid morgenmad, efter en frisk svømmetur rundt om båden. Dagene har været fulde af navigation, knob og sejlads.

På besøg hos Timothy Jacob Jensen Studios

Torsdag var profilfaget Medie på ekskursion hos Timothy Jacob Jensen Studios, for at høre om produktdesign, deres proces og hvordan de arbejder kreativt.

Eleverne fik også mulighed for at stille spørgsmål under oplægget og fik udfordret deres holdninger til hvordan man designer.

Adventure i Uhrehøje Skov

Forstanderens klumme

Eleverne kom friske tilbage fra den forlængede weekend og ugen startede masser af aktivitet. Onsdag havde alle elever et foredrag om ”consent” eller accept i sex og relationer. Det er et meget vigtigt tema, som skaber rigtig gode overvejelser i forhold til ligeværdighed og accept imellem de unge. Eleverne tog godt imod Magnus og Marie, som har stor erfaring med at fjerne genertheden og åbne dialogen.

I profilfagene har eleverne forberedt sig til Åbent Hus på Efterskolernes Dag, og de fleste hold er klar til deres profilfagsrejser om bare en uge.

I weekenden er der rigtig mange elever på skolen, som både kan holde fri, deltage i ekskursioner ud af huset bl.a. til Aalborg eller ud i naturen. Vi er også værter for en dansecamp med godt 60 dansere, og vores egne danseglade elever kan også deltage. Søndag har vi Efterskolernes Dag og vi glæder os til sammen at vise skolen frem på søndag for de mange familier og unge, som kigger forbi. Vi opfordrer besøgende til at komme lidt spredt over dagen, så ikke alle kommer på en gang kl. 10. Vi har åbent helt til kl. 17, men for at få et godt indtryk er det vigtigt at man afsætter min. 2 timer til besøget, og derfor kommer inden kl. 15. Alle er velkomne og det er ikke nødvendigt med tilmelding.

Olav Storm, forstander

Det sker:

Efterskolernes dag d. 29. sep. kl. 10-17

Vi holder åbent hus d. 29. sep. fra kl. 10-17. Her kan I komme forbi og høre mere om Ranum Efterskole, få en rundvisning, smage på vores verdenskøkken’s lækkerier samt underholdning på torvet.

Program for Efterskolernes Dag
Kl. 10-11 International morgenbuffet i kantinen.

Kl. 10-17 Eleverne viser rundt og mulighed for at snakke med en lærer i Cafeen om tilmelding og økonomi

Kl. 10.30, 12.30, 14.00 & 15.30 Oplæg om efterskolelivet på Ranum ved forstander i festsalen.

Kl. 11-17 Verdenskøkken serverer forfriskninger i spisesalen og på torvet.

Kl. 11, 13, 14, 15 & 16 Oplæg om internationalt Cambridge program i Guldhornssalen

Kl. 10.15, 11,15, 12,15, 13,15, 14,15 & 15.15 Musikholdet underholder på Torvet

Kl. 10.30, 11.30, 12.30, 13.30, 14,15 & 15.30 Danseopvisning på Torvet

Kl. 10.45, 11.45, 12.45, 13.45, 14.45 & 15.45 Oplæg om Coral Restoration i Coral Lab