US-election, koncert og 10. klasse-udspil

Kære læser,

Profilfagsrejserne er vel overstået, efterårsferien afholdt, og eleverne skal nu tilbage til hverdagen på Ranum Efterskole College.

Med en masse gode oplevelser og erfaringer på bagen, har der denne uge været en helt særlig energi på skolen. Eleverne er kommet hinanden endnu nærmere på de individuelle hold, og med den endelige afslutning af profilfagene, er eleverne nu klar til at tage hul på et nyt forløb med valg af kulturfag.

Foredrag om valget i USA

Tirsdag blev der holdt foredrag om det amerikanske valg for eleverne, på både dansk og engelsk.

Foredraget gik bagom det amerikanske valg: Hvad er den historiske baggrund for at USA er så splittet imellem de to præsidentkandidater? Hvad betyder valget for USA og Danmark i fremtiden?

Michael Bach Henriksen cand.mag. i litteraturhistorie og amerikanske studier, samt kulturredaktør ved Kristelig Dagblad, trak en historisk rød tråd fra omformningen af USA fra indvandrer landbrugsland til et moderne bysamfund, og lavede direkte paralleller til udviklingen i Europa. Foredraget blev dagen efter fulgt op af et Webinar for 10. årgang med titlen The 2024 Presidential Election as Crossroads  v/Anne Mørk, PhD in American Studies focusing on American political culture.

Koncert: Life of a Busker

Onsdag aften spillede Life of a Busker Koncert for eleverne i festsalen.

”Mens vi rejste rundt i verden og optrådte på utallige torve og gadehjørner, havde vi altid en drøm om at udgive vores egen velproducerede musik, der kunne afspejle vores tanker, følelser og måde at se livet på.” – Life of a Busker

Med over 13.000 km tilbagelagt rundt i USA, diverse eventyr på tværs af Europa, og VM i gademusik i Sydkorea, har bandet oplevet noget ud over det sædvanlige, og kommet tæt ind på forskellige kulturer rundt om i verden.

De trækker her på de erfaringer de har haft under deres rejser, og trækker tråde til følsomme temaer.

”Vores musik er intim og personlig pop, der berører temaer som kærlighed, ensomhed, udfordringer med mental sundhed og følelsen af ikke at høre til, samtidig med at den trækker inspiration fra de oplevelser, vi har haft, og forhold, som vi har opbygget med andre mennesker verden over.” – Life of a Busker

Adventure og Sejlads runder af P1 af sammen

Skøn tur på vandet i det danske efterårsvejr.

Donut Factory

Der blev lavet virkelig mange kreative donuts denne aften!

Forstanderens klumme

Der har været meget stille i Ranum i rejseugen og i efterårsferien, og både vi, Brugsen og La Mancha Pizzaria har set frem til at byen igen blev fyldt med ungdomsliv søndag.

Der er rigtig mange oplevelser at dele efter de mange profilfagsrejser og det er næsten magisk hvor meget rejsefortællingerne betyder for snakken på tværs i blandt eleverne. Profilfagsrejserne har i denne uge samlet op og produceret indlæg til Yearbook, den store foto, video, og artikel konkurrence, samt ikke mindst afsluttet de projekter der har været på rejserne.

Sejlads er i fuld gang med de praktiske øvelser til det Praktiske Duelighedsbevis og dykkerne har fået tjekket og afleveret deres udstyr. Det amerikanske valg nærmer sig med hastige skridt og vi havde tirsdag et oplysende foredrag om den historiske baggrund for spændingerne i USA og valget.

Med venlig hilsen og god weekend
Olav Storm Johannsen
Forstander

Olav Storm, forstander

Det sker:

I de kommende uger afholder vi flere forløb i undervisningen om det amerikanske valg, og på valgdagen og natten får eleverne mulighed for at ”være med” til sent på natten.

TEBO
I denne uge har kickstartet TEBO (Tematisk Erhvervsorienteret Brobygning og Obligatorisk opgave). TEBO kører over flere dage på skolen og 2+3 dage på forskellige ungdomsuddannelser og virksomhedsbesøg. Formålet med TEBO er at gøre brobygning mere relevant for eleverne, og give dem indsigt i at der findes mange forskellige brancher eller ”verdener”, hvor man kan finde en spændende uddannelse og et arbejde. TEBO handler derfor ikke om at man alene skal møde en erhvervsskole og et gymnasium, men i stedet handler det om at inspirere eleverne til at turde udforske flere uddannelsesveje. Vi følger projektet i Nyhedsbrevet i løbet af november måned.

Nyt 10. klasse udspil
Den 8. oktober offentliggjorde regeringen et udspil til en uddannelsesreform fra 2030. Udspillet indebærer at stort set alle unge for adgang til et af tre gymnasieforløb. For at skaffe tilstrækkeligt elevgrundlag for den nye Erhvervs- og professionsrettede gymnasieuddannelse (EPX) lukker man de kommunale 10. klassetilbud, men tillader eller ”freder” 10. klasse på efterskoler. Samtidig øger man bevillingen til at flere ”udsatte” unge kan få et stipendie til at gå på efterskole. Samlet set må vi rose regeringen for at gå i gang med at lave en tiltrængt fornyelse af ungdomsuddannelserne. Samtidig vil vi opfordre til at alle med politisk interesse og indflydelse taler for at efterskoleåret i 10. klasse ikke bliver løsrevet fra de unges uddannelsesforløb, men netop ses som et værdifuldt dannelsessår, som også ”tæller” med i deres muligheder for at blive optaget på et af de tre gymnasiale tilbud.

Det er ved at blive rigtigt mørkt om aftenen nu, og der er sat lys på alle stierne på skolen. Men i lokalområdet er vejene mørke og vi opfordrer derfor kraftigt til at alle elever som minimum bærer reflekser på deres overtøj og der skal være både for- og baglys på cyklerne.

Første elevfest

I denne weekend afholder eleverne og det frivillige forældreråd den første store elevfest. Festen holdes uden for skolens regi, men vi støtter op om at eleverne får en rigtig god start på at feste sammen i fællesskabet. Festen arrangeres i særdeles trygge rammer og af en modig gruppe af frivillige forældre – jeg deler en kæmpe tak fra os og eleverne!

Rigtig god weekend!

25.10 Elevfest – tema: Halloween
28.10 Temadag: Kulturforståelse i Verdensklasse
31.10 Halloween – aften