Nyhedsbrev 17. september 2011

Kære læser!
Folketingsvalget er afsluttet og vi får en ny regering med den første kvindelige statsminister! Om man er til blå eller rød blok, så sætter det politiske skift nogle refleksioner i gang både hos os, de unge og forældre ifht. hvad fremtiden vil byde på. Det er helt sikkert, at vi står foran store udfordringer og at det i stigende grad er vigtigt, at man tør sætte sig klare mål og træffe de beslutninger, der fører til målet. Det er dét vi lærer de unge på Ranum Efterskole: Vi former vores fælles hverdag, indholdet og målene i et stort interessefællesskab, hvor der pga. skolens størrelse er plads til rigtig mange forskellige unge og fællesskaber. Derfor er det et vigtigt budskab til den nye regering og de nyvalgte politikere, at efterskolen skal styrkes, at de unge skal forstå betydning af mangfoldighed for at blive demokratiske medborgere.

Ugen har budt på andet og mere end Valget. Eleverne har arbejdet intenst med de boglige fag og er i gang med at forberede deres ekspeditioner i profilfagene. Dykkerne holder bassinprøver i denne weekend, og sejlerne har formet besætningerne til togtet til Frankrig. De international klasser har arbejdet med bl.a. kinesiske samfundsforhold og historie sammen med den kinesiske gæstelærer Shiie. Fredag formiddag gæstede de Maritime uddannelser skolen med et bredt oplæg, og dermed er de erhvervsfaglige præsentationer skudt i gang.

I den kommende uge er der også mange valg at træffe både for nuværende og kommende elever på RE:
Eleverne skal tage stilling til den kommende profilfagsperiode, og der er orientering om profilfag, ekspeditioner, samt valgfag på lørdag den 24. september ved Forældredagen. Kontaktlærerne arrangerer en forældresamtale lørdag formiddag med hver familie, og ind imellem orienteres om de kommende profilfag. Om eftermiddagen er der aktiviteter og tilmeldingen foregår via nettet.

Søndag den 25. september er der Åbent Hus fra kl. 13.-17. og vi glæder os til at vise skolen frem og fortælle om vores mange spændende tilbud. Og forberede kommende elever på at træffe det rigtige valg.
Vi håber, at rigtig mange har lyst til at besøge os, og opfordre til også at besøge andre Himmerlandske efterskoler, for til sammen så præsenterer vi stort set alt det man kan ønske sig indenfor efterskoleverdenen. Har du set flere sider af verden og flere skoler, kan du / I træffe det rigtige valg. Himmerland er efterskoleland!

Den nye profil avis er delt ud af både nuværende og tidligere RE elever, men har du ikke fået en, så kan den enten læses i pdf-format på forsiden, eller vi sender dig et eksemplar med posten. Selvom Efterskolernes dag hovedsageligt er for nye interesserede elever, så er det også en god mulighed for de der har været meldt ind for længe siden til høre om alle de nye muligheder og igen blive bekræfte i valget.

Pædagogisk har det været en fin uge, og der har været gang i både klubber og hygge i kontaktgrupperne. Vi har en meget positiv elevflok, som er gode til at holde på hinanden. Der optræder altid lidt rejsefeber og usikkerhed, når vi når til dette tidspunkt i skoleåret og står foran de første rejseuger, skiftet til nye profilfag og har mange aktiviteter i gang over hele ugen. Og det er netop den usikkerhed og spænding, som skaber det udfordrende og udviklende læringsrum, som er unikt for vores skole! Derfor vær tålmodig, hold fast og vis mod – om 3 uger er vi i finalen og rejser ud i verden sammen.

RE samarbejde med uddannelser i Kina.
I den forgangne uge har jeg været i Kina, sammen med en gruppe af skolefolk. Rejsen viste mange muligheder for fremtidige samarbejder, bl.a. har vi fået flere invitationer til skolebesøg i Kina, og en invitation til et samarbejde med Beijing University of Sports på særligt Outdoor området. AFS Interkulturs afdeling i Kina er en del af det kinesiske Undervisningsministerie og det var en stor og eksklusiv oplevelse at besøge ministeriet og erfare at AFS Kina er særdeles interesseret i Ranum Efterskole og vores globale uddannelsessigte, samt den frie skoleform. Nu er frøene sået og jorden er gødet, så i de kommende år vil vi få gode muligheder for at lære den nye supermagt at kende!
Billedet viser to af 16.000 elite-idrætsstuderende ved Beijing University of Sports. De nye studerende har obligatorisk militærtræning som en del af deres personlige og mentale forberedelse på studiet – og partiet. De ville have et fællesbillede med ham i den blå skjorte fra den frie skole Ranum Efterskole og dermed trådte det menneskelige frem for forskellene i system og politik.

Jeg håber, at vi ses i den kommende weekend – enten lørdag eller søndag, rigtig god weekend!

Olav Storm
forstander