Myter og Legender – Mexico

Kulturprofilfag 2022

Det mytiske Mexico: Er du klar på at opleve en helt ny verden, hvor kulturen virker for utrolig til at være sand? så vælg Myter og Legende, Mexico!

Du har sikkert set ”Coco” eller hørt om ”De Dødes Dag”, men hvad ved du ellers om Mexico? Vidste du fx at verdens største pyramide findes i Mexico og ikke Egypten? Alt dette vil du blive klogere på, hvis du vælger Mexico som dit kulturfag.

Undervisningen

Som et led i forberedelsen til rejsen og den fremmede kultur skal vi fordybe os i forskellige emner inden for den mexicanske kultur, traditioner, religion, geografi og historie. Vi skal i den forbindelse forberede en fremlæggelse om et bestemt emne, der skal præsenteres for de andre elever på holdet. Undervisningen vil bestræbe sig på at være hands-on.

Følgende punkter karakterisér faget:

• Ryste-sammen-lege
  • Mexicanske madlavning
  • Gruppeprojekter og fremlæggelser
  • Mayakulturen
  • Historie
  • Minisprogkursus
  • Klargøring til rejse

Du skal også researche på et selvvalgt emne før og under rejsen, således du kan opnå og formidle din nye viden om emnet efter rejse.

Rejsen

På rejsen vil du opleve delstaterne Yacatán og Quintana Roo på Yucatan-halvøen ved Den Mexicanske Golf og Caribien. Vi skal opleve Kukulkan-pyramiden, mayatemplet ved det arkæologiske sted Chichen Itza, cenoter og meget, meget mere.

Formålet med rejsen er at udvikle og flytte personlige grænser og danne os gennem oplevelser fra den fremmede kultur. Derudover skal vi også forundres over kulturerne fra før vores tid, og hvordan en højtudviklet civilisation forsvinder.

Corona: Restriktioner, regler mm.

Fra https://mexico.um.dk/rejse-og-ophold/nycoronavirus-covid19:

Mexico har ikke indført indrejserestriktioner. Det betyder at danske statsborgere, udlændinge med fast bopæl i Danmark og erhvervsrejsende frit kan rejse ind i Mexico, uanset hvilket land i verden de indrejser fra.

Der er fly til Mexico både fra USA og Europa. Det er vigtigt, at passagerer der skal mellemlande i et andet land kontakter ambassaden i det pågældende land eller deres flyselskab for spørgsmål om indrejserestriktioner ved transit.

Landegrænserne mellem Mexico og USA er i november 2021 genåbnet for fuldt vaccineret personer.

For indrejse med fly til Mexico skal alle passagerer oprette en bruger og udfylde følgende sundhedsskema tidligst 12 timer inden afrejsetidspunktet. Det er gratis at udfylde skemaet, og man bør kun gøre det via den officielle hjemmeside i linket ovenfor.

Karantæne- og testregler

Mexico har ikke indført of¨ficielle regler om karantæne, vaccine eller test ved indrejse til landet.

Det anbefales dog, at du selv går i 10 dages selvkarantæne, hvis du oplever symptomer på COVID-19. Læs mere om anbefalingerne om selvisolation på coronasmitte.dk.

Coronapas

Da Mexico ikke har indført indrejserestriktioner, så er der ikke behov for at anvende det danske coronapas.

Interne rejserestriktioner

Mexico har ikke indført rejserestriktioner internt i landet og indenrigstransport (flyvning og busruter) fortsætter med normal kapacitet.

Transitmuligheder

Det er muligt at rejse i transit gennem Mexico.

Sikkerhed:

Det er vigtigt, at man har lyst til en grupperejse, hvor alle aktiviteter foregår sammen. Alle aktiviteterne foregår om dagen, og om aftenen er man sammen på hostellet; spiller spil, slapper af, hygger, snakker osv.  Nogle steder i Mexico skal man være påpasselig med at færdes ude efter mørkets frembrud. Man bør være opmærksom på lommetyve, og man går ikke med sin telefon fremme, når man bevæger sig fra A til B.

Alle sikkerhedsinstrukser gennemgås med eleverne ingen afrejse.

Vi følger rejsevejledningen fra udenrigsministeriet https://um.dk//da/rejse-og-ophold/rejse-til-udlandet/rejsevejledninger/mexico?sc_mode=normal

Vaccinationer

• Difteri-stivkrampe, Hepatitis A.

Lærere

Kristine Sørensen

ks@ranumefterskole.dk

Vilkår og økonomi

Egenbetaling: 7.600 DKK

Lommepenge: anbefalet 1.000 DKK.

Vaccinationer:

WEBSHOP