Les Lanciers, hyggelige aftener og særligt besøg fra Hongkong

Kære læser,

I Ranum er vi ikke tvivle om, at sommervarmen er tilbage. Hyggelige aftener, sjove øjeblikke og uforglemmelige stunder spreder sig mellem eleverne på efterskolen. Man kan på afstand høre glædeligt latter og festligt musik, når der spilles rundbold i solen og danses Les Lanciers på græsset. Derudover har vi haft særligt besøg fra vores søster- og venskabsskole fra Hongkong og der laves fisketryk i Craft & Design. Læs dig gennem alle de magiske stunder i denne uges nyhedsbrev!

Psssst … Husk du kan læse om efterskolelivet fra elevernes point of view til enden af nyhedsbrevet her.

God fornøjelse med læsningen. Vi ønsker jer en rigtig dejlig weekend fra alle os på Ranum Efterskole College!

Vi danser Les Lanciers

Gala er nu lige rundt om hjørnet. Og det mærkes i Ranum, da eleverne udvider deres fantasier, når det gælder, at inviterer den helt rigtige partner med sig! Derudover skal der øves den traditionelle selskabsdans, Les Lanciers, som eleverne meget snart kan udføre i søvne!

På vandet i aftensolen

Graderne har toppet de 20 og vi kan derfor begynde, at nyde vores aftener udendørs. Det gør vi bl.a. ved, at finde sup boards frem, hvor vi i fællesskab kan spejle følelsen af togetherness i vandets overflade.

Arkitekturklassen

Arkitekturklassen arbejder på deres sidste lille projekt: At lave en pap model af et lille hus!

Fisketryk

Tirsdag lavede et hold elever fisketryk i Craft & Design med Randy – Her var det torsken og rødspætten, der kunstnerisk blev trykt med.

Fredagsbrunch

På Ranum Efterskole College bliver vi altid forkælet med lækker morgenmad fra køkkenet. Og i weekenden bliver den peppet ekstra meget op med brunch til de sultne smagsløg.

Særligt besøg fra Hongkong

En meget varm velkomst går til vores søster- og venskabsskole fra Hongkong; 15 elever, 2 lærere og 2 rektorer ankom til Ranum og skal følge efterskolelivet de næste par uger. Velkommen til!

Efterskolelivet i Ranum

Elevernes Point of View

“Den her uge har været helt fantastisk. Livet er kommer tilbage i Ranum. Vi har fået en lille smagsprøve af sommer. Alle er udenfor, som skaber en helt anderledes stemning! Vi kan ikke vente med, at hverdagen bliver sådan her”

– Ragnheiður Inga Matthíasdóttir, elev & del af SoMe-Crewet 23/24

“Det bedste ved denne uge er det gode vejr. Få lov til at gå ud og spille fodbold, volleyball, ligge og sole ude i haven med ens venner efter skole og de lyse sommeraftner”

– Laura Black Frederiksen, elev & del af SoMe-Crewet 23/24

Elevbilleder fra Ranum Efterskole Colleges SoMe-Crew

Forstanderens klumme

et portræt af forstander, Olav Storm

Kære læser,
I romanen, Det forsømte forår, beskriver forfatteren Hans Scherfig “den sorte skole” i 1910’erne, med alt hvad den byder på af både godt og ondt: lærerne fremstilles som frygtindgydende magthavere, og eleverne som ydmyge undersåtter. Romanen er ofte vores referencepunkt for tiden, hvor eleverne skal til prøver i foråret. Vi siger med andre ord at prøverne er ”synd for” eller en straf for eleverne. Og sådan kan det sikkert også føles af de elever, som ikke er trygge ved, at skulle prøves. Men et andet udgangspunkt kunne også være ”Eksamen er den velforberedte elevs fest”, frit citeret efter en af vores elskelige naturfagslærere. Uafhængigt af perspektivet, så er foråret særligt for vores 9. klasse og internationale Cambridge prøver præget af de mange eksamener og prøver. Mens det for 10. klasse årgang er noget lettere. Vi har gennem året undervist i niveaudelte hold, hvor eleverne modsat i folkeskolens samlæste klasse, har modtaget undervisning på deres niveau i 80 minutter. Dvs. de bør være bedre forberedt og klædt på til prøverne end i folkeskolen.

For de fleste er det også tilfældet, men for en stigende andel er det nu, at de oplever presset efter at have ”levet” og prioriteret efterskolelivet i samværet med deres kammerater i højere grad end det faglige indhold. De er nu udfordrede, ikke bare på de forestående prøver, men også på de forventninger de møder hos deres forældre, kammerater og ikke mindst hos dem selv. Det er for sent at vende et primært socialt år til et fagligt år, men det er ikke for sent at gøre sit bedste. Og vi gør alt for at det også bliver et smukt og fantastisk fællesskabsforår. Vi laver ekstra valgfagsperiode, øver lancier op til Gala og så har vi stadig spændende besøg fra hele verden. I denne uge var det fra Hongkong, snart kommer der en gruppe fra USA osv. Vi glæder os til prøverne, for det er også en tid hvor lærere og elever rykker tæt sammen og der ind i mellem er mere frihed og tid til samvær. Vi vil ikke forsømme foråret, men det er ikke synd for eleverne at møde virkelighedens krav og vilkår.

Olav Storm Johannsen

Forstander.

Det sker

26.05.24 Nye Eleversdag