Portugal som kulturfag er en ny idé, så vi står med et pilotprojekt, hvor elevernes input virkelig kan komme i spil.
Rejsen
Undervisning
Udgangspunktet i undervisningen vil handle om Portugals historie, kolonialismen og landets aktuelle status i forhold til de tidligere kolonier, men ligeså vigtigt i forhold til EU.
Det næste vigtige element i undervisningen er, at eleverne skal være aktive medskabere af faget og rejsen. De skal således selv være med til at prioritere hvilke studier og aktiviteter vi skal gennemføre i Danmark og I Portugal.
Vi skal forme rejsen og tage kontakt til en eller flere skoler og forhåbentlig få sat et homestay i værk.
Vi vil ligeledes efterprøve påstanden om at portugisernes levevis adskiller sig fra dansk levevis. Dette handler om alt fra familieliv, normer og traditioner, madvaner, skolegang, samt ikke mindst fritidslivet.
Vi skal selvfølgelig lave studier med både ”biolog-” og ”samfundsfagsbriller” på, så vi har et sammenligneligt grundlag for studier af naturen i Portugal både på land og i havet. Vi skal naturligvis også se hvordan det økonomiske grundlag påvirker arbejdslivet – og om turismen udelukkende er en god ting.
Måske skal vi også i vandet og lave lidt aktiviteter herhjemme.
FN’s Verdensmål
Fagets primære fokus er disse to:
Det vil imidlertid være uundgåeligt ikke også at beskæftige os med:
Krav til eleverne
Kim Glerup km@ranumefterskole.dk |
Egenbetaling på rejsen vil ca. være 8.500 kr.
Lommepenge anbefalet 1.000,- kr.