Surfing – Puerto Rico

Kulturprofilfag 2022

Surf, sol og sommer – det kan da noget! I Puerto Rico kan du kombinere alt dette med kulturel læring, og få et fedt profil-kulturfag!

I Surf, Puerto Rico lærer vi basale og nødvendige færdigheder i forhold til surfing. Noget lærer vi på skolen, andet skal vi have vand i håret for at afprøve. Det gør vi ude i Cold Hawaii. Ligeledes vil vi tage relevante socioøkonomiske og kulturelle problemstillinger op i undervisningen.

Undervisningen

Udgangspunktet i undervisningen vil handle om Puerto Ricos historie, kolonialismen og øens aktuelle status i forhold til USA.

Det næste vigtige element i undervisningen er, at eleverne skal være aktive medskabere af faget og rejsen. De skal således selv være med til at prioritere hvilke studier og aktiviteter vi skal gennemføre i Danmark og på Puerto Rico.

Vi vil ligeledes efterprøve påstanden om at puerto ricanernes levevis adskiller sig fra dansk levevis. Dette handler om alt fra familieliv, normer og traditioner, skolegang, samt ikke mindst fritidslivet.

Som lovet i ovenfor lærer eleverne også basale og nødvendige færdigheder i forhold til surfing. Noget lærer vi på skolen, andet skal vi have vand i håret for at afprøve. Det gør vi ude i Cold Hawaii.

FN’s Verdensmål

Fagets primære fokus er disse to:

• Mål 14 Livet i havet
  • Mål 15 Livet på land

Det vil imidlertid være uundgåeligt ikke også at beskæftige os med:

• Mål 10 Mindre ulighed
  • Mål 13 Klima indsats

Rejsen

Rejsen kommer til at koncentrere sig omkring disse felter:

• Kultur og historie i Old Town San Juan
  • Regnskovstur – El Yunque
  • Opleve bioluminiscente organismer – i Bio bay
  • Surfing
  • Forhåbentlig bliver det muligt at arrangere et skolebesøg – hvor vi naturligvis præsenterer om os selv – på engelsk…eller endnu bedre, på spansk.

Til maj rejser til Puerto Rico, hvor vi selv vil afprøve vores indblik i kulturelle forskelle og ligheder.
Vi vil ligeledes se hvordan menneskets adfærd, samt naturens fantastiske kræfter påvirker livet på denne unikke ø – både på land, samt i havet.

Sommerperioden leverer sjældent garanti for den bedste surfing på den nordlige halvkugle, alligevel skal vi nok få en masse gode og hyggelige timer på vandet oppe på Puerto Ricos nordvestlige hjørne omkring byerne Isabela, Aguadilla og Rincon.

Corona: Restriktioner, regler mm.

Vigtigt angående Covid-19

Rejsende, der ankommer med internationale flyvninger:

• På grund af CDC’s retningslinjer skal alle rejsende, der ankommer med internationale flyvninger, fremvise en negativ COVID-19-test (enten antigen- eller PCR-test), der er taget inden for en dag før afrejse, sammen med bevis for vaccination.

Ikke-amerikanske statsborgere eller personer med langtidsophold i USA skal fremvise bevis for, at de er fuldt vaccineret mod COVID-19, før de rejser med fly til USA fra et andet land.

I Puerto Rico kræves der maske indendørs, uanset vaccinationsstatus. Læs mere om dette på: https://www.discoverpuertorico.com/info/travel-guidelines

Krav til eleverne

• Pas skal være gyldigt i 6 måneder efter turens begyndelse
  • Mod på at møde mennesker med et andet livssyn og andre livsbetingelser.
  • Vi kan ikke forvente at bo med fuld pension, så alle elever skal være klar på at byde ind på madlavning en til to aftener.
  • Mod på at smage mad fra den caribiske madkultur – også fisk
  • Motiveret for at være i og studere naturen og deltage i studierne – eventuelt også frivilligt arbejde i naturen både på land og i havet.

Lærere

Kim Glerup

km@ranumefterskole.dk

Vilkår og økonomi

Egenbetaling: ca. 8.000 DKK

Lommepenge: anbefalet 1.000 DKK.

Vaccinationer: Difteri-Stivkrampe og Hepatitis A

Du kan læse mere om dette på https://www.sikkerrejse.dk/vaccinationer/puerto-rico/

WEBSHOP