Sydafrika

Kategori
Kulturfag

Sydafrika – Cape Town 

Sydafrika er et mangfoldigt land på det sydlige spids af Afrika, kendt for sine fantastiske landskaber, dyreliv og kulturelle rigdom. Det har en kompleks historie præget af kolonisering, apartheid og en lang kamp for lighed, hvor Nelson Mandela var en central figur. I dag er Sydafrika en demokratisk nation med en levende økonomi og en blanding af moderne byer og landlige traditioner.

Dette emne vil have et flerfacetteret fokus, hvor vi vil arbejde med sydafrikansk kultur, natur, historie, mad, sprog og samarbejde med en skole i Cape Town. Under disse emner vil vi selvfølgelig arbejde med apartheid, Nelson Mandela og sociale problemstillinger i Sydafrika.

UNDERVISNING

I sydafrikansk kulturfaget bliver eleverne fordybet i et kursus, der lægger vægt på kulturel forståelse, historie og social bevidsthed, hvilket hjælper dem med at udvikle en dyb forståelse af Sydafrikas rige arv. Emnet integrerer emner som historie, geografi og samfundsvidenskab for at udforske arven efter apartheid, kolonialismen og nationens overgang til demokrati. Vi vil fremme kritisk tænkning om aktuelle problemer med ulighed og social sammenhængskraft, samtidig med at vi fejrer Sydafrikas kulturelle traditioner. Eleverne vil engagere sig med sydafrikansk kunst, musik, mad, film og oprindelige folk for at forstå, hvordan sydafrikanere danner en national identitetsfølelse.

I sydafrikansk kulturfaget vil vi arbejde med FN’s verdensmål 10 og 16, som alle elever skal arbejde med. Vi vil undersøge de lokale og nationale udfordringer i Sydafrika og Cape Town og se på eksempler på lokale og nationale strategier og bæredygtighedsprojekter, der har en positiv indvirkning på sydafrikanernes liv. Under undervisningen vil vi også forberede os til vores rejse til Sydafrika og dække praktiske aspekter af turen, som pakkelister, visa osv.

REJSEN

På vores tur til Cape Town, Sydafrika, vil vi udforske Sydafrikas kultur gennem forskellige aktiviteter.

Vi vil besøge lokale historiske steder som Robben Island, hvor Nelson Mandela var fængslet.

Vi vil besøge lokale madmarkeder og smage alle de forskellige typer mad, som Sydafrika som en gammel koloni har at byde på.

Vi vil udforske Sydafrikas naturskønhed ved at trekke op ad Table Mountain, zipline gennem skovene, svømme på Boulder Beach med en pingvinkoloni og tage på safari for at lære om beskyttelsen af dyr i naturen, som langsomt forsvinder.

Vi håber at besøge og arbejde sammen med en lokal skole i Cape Town. Her kan vores elever få kulturelle møder med unge og finde ud af, hvordan de lever, og hvordan det er at være ung i Sydafrika. Det forventes, at vores elever vil præsentere deres liv i Danmark for de lokale elever.

Derudover vil eleverne arbejde på bæredygtighedsprojekter, der blev diskuteret i forberedelsesundervisningen. Disse projekter kan være en del af vores skolebesøg eller vores besøg på velgørende projekter i Langa Township i Cape Town. Vi vil også besøge lokale virksomheder, f.eks. en strudsefarm.

VISUM

Et visum kan være nødvendigt for elever med statsborgerskab uden for EU.

VACCINATIONER

Stivkrampe, Difteri, Hepatitis A

SIKKERHED

Sikkerheden omkring de mest almindelige turistattraktioner er relativt høj, og langt de fleste danske/internationale rejsende har et problemfrit ophold i landet.

Før rejsen gør vi det klart, at eleverne aldrig må gå alene. Alle aktiviteter finder sted i grupper. Det er ikke tilladt at gå alene i området. Alle gåture foretages sammen eller i små grupper på udvalgte steder (f.eks. Waterfront). Før rejsen har vi udleveret hotellets adresse og telefonnummer til hver elev. På ture rundt i Cape Town er der altid en lærer, der går forrest, og en lærer, der går bagerst.

ØKONOMI

Egenbetaling på 11.000 DKK

EFTER REJSEN

Eleverne vil bearbejde og evaluere deres oplevelser efter hjemkomsten. Dette er en vigtig del af emnet og rejsen, da det styrker elevernes globale bevidsthed ved at hjælpe dem med at formulere og forstå deres oplevelser. For eksempel vil eleverne arbejde med emnet efter rejsen gennem præsentationer, fotos, tekst, refleksionsspørgsmål og sammenligning af erfaringer med forberedelsesstudierne.

UNDERVISERE

Nanna Danaher
nas@ranumefterskole.dk
da_DKDanish