Tanzania

Tidligere Kulturfag

Freedom & Unity, Tanzania & Mafia Island

Kulturfaget Freedom and Unity, Tanzania er et nyt kulturfag. Freedom and Unity eller Uhuru na Umoja på Swahili er Tanzanias motto er rigtig godt dækkende for det der er tanken bag kulturfaget. Tanzania er beliggende på Afrikas østkyst.

Tanzania var i slutningen af 1800-tallet og starten af 1900-tallet en del af Tysk Østafrika, efter 1. verdenskrig blev området overdraget til Storbritannien og fra 1961 har Tanzania været et selvstændig land. Tanzania er ca. 20 gange så stort som Danmark og har ca. 10 gange så mange indbyggere. Tanzania er et utrolig spændende land med en mangfoldig kultur og en rig historie.

Vi planlægger, dels at rejse til den nordlige del af Tanzania i området mellem Serengeti National Park, Mt. Kilimanjaro og Moshi (8 dage), hvor vi bl.a. skal besøge en skole og til Mafia Island (4-5 dage).

Rejsen

Formålet med rejsen er at møde en helt anderledes kultur og end den mange af os er vant. Vi skal arbejde med Tanzanias historie og kultur og opleve og leve sammen med elever fra en lokal skole og også bo privat hos dem. Vi skal på en trekking tur på Mt. Kilimanjaro og til Ngorongoro Crater. Vi skal alle læse og arbejde med Jakob Ejersbo´s triologi om Afrika (Eksil, Liberty og Revolution). Vi skal også alle lære om at tale lidt Swahili.

Vi vil i kulturfaget arbejde med FN´s udviklingsmål nummer 4, 7 og 12 der handler om uddannelse, bæredygtig energi og ansvarligt forbrug og produktion.

Den præcise beskrivelse for kulturrejsen ligger ikke fast, men vil blive skabt i tæt samarbejde mellem elever og lærere.

Undervisere

Vilkår og økonomi

Egenbetaling ca. 11-12.000 kr.