Kulturfagsrejse til Texas
Texas er en del af sydstaterne i USA. De fleste har formentlig en ide om hvad Texas er og hvad de står for, men stemmer disse tanker overens med virkeligheden? Går alle rundt med revolvere i bæltet? Er der cowboys på hvert et gadehjørne? Hvad er deres politiske holdninger? Er det et moderne samfund eller holder de stramt fast i ”de gode gamle dyder”?
Alt dette har vi en god chance for at bliver klogere på, da vi kan komme helt ind under huden på texanerne. Det kan vi fordi vi har en god kontakt i Dallas. Han hedder Ed og har i mange år hjulpet skolen med rejsen til Texas og har selv stor erfaring med at rejse med unge mennesker rundt i verden. Ed har et stort netværk og netop det netværk gør det muligt for os at få homestay på vores rejse.
I timerne på skolen vil vi fokusere på nogle af de ovenstående emner. Eleverne vil igennem selvvalgte emner fokusere på ét eller flere af ovenstående verdensmål, samt de stereotyper de fleste forbinder med USA og Texas. Uligheden i samfundet kan være meget tydelig når man kommer til Dallas (VM1), ligeledes er det ikke svært at få øje på mængden af fastfood og usunde madvarer i supermarkederne (VM2). Da vi skal på skolebesøg og møde jævnaldrende unge mennesker på skolen i Dallas vil spørgsmål omkring uddannelse og muligheder være nærliggende at kigge nærmere på (VM4). Hvordan ser texanerne på bæredygtigt landbrug og udnyttelse af jordens ressourcer i en verden der efterhånden begynder at se væk fra sort energi og over mod grøn? (VM15)
Udover det selvvalgte projekt vil vi også bruge tid på en præsentations video af eleverne, samt af efterskolen. Denne video vil vi sende til vores værtsfamilier, så de har en ide om hvem de skal have boende.
Det er samtidig også umuligt at tage til Dallas uden at koncentrere sig om mordet på JFK og de konspirationsteorier der har fulgt i kølvandet på hændelsen.
Af praktiske forhold vil vi i timerne få søgt ESTA (indrejse og turist visum), samt forberede eleverne på klimaet og gebærden når man skal bo hos private i Texas.
Når vi ankommer til Dallas bliver eleverne hentet i par af deres værtsfamilier, og alt efter hvornår ankomst ligger vil eleverne bruge værtsfamiliens fritid sammen med dem og det de har forberedt. Når hverdagen går i gang vil eleverne blive afleveret hos Ed (vores kontakt i Dallas). Herfra starter dagen for hele elevflokken, lærerne og Ed. Når dagsprogrammet er slut vil eleverne blive hentet af deres værtsfamilie og tilbringe aftenen sammen med dem. Sådan forløber den første uge, hvor dagsprogrammet bl.a. vil stå på følgende:
Som noget nyt i år vil vi bruge sidste halvdel af rejsen på samlet at tage ud på en ranch i den østlige del af Texas og her hjælpe til på ranchen i det omfang det kan lade sig gøre, samt høre om livet uden for de større byer og hvordan de forholder sig til bæredygtighed og landbrug i Texas.
Før omtalte elevprojekt vil blive delt i to. Første del finder sted på skolen inden afrejse. Anden del finder sted på rejsen og efter hjemkomst. Det betyder at de interviews og kulturmøder som eleverne forbereder hjemmefra, skal føres ud i livet på rejsen og efterbehandles når vi er hjemme igen på skolen. Dette projekt skal fremvises for forældre og andre interesserede.
11.000,- dkr. Dette beløb omfatter alt på rejsen. Fly, landtransport, ESTA, mad, indgang til div. oplevelser
Da alt er betalt for i forvejen, skal eleverne kun have penge med til evt. souvenirs, f.eks cowboystøvler eller en fed cowboyhat.
Vores rejse er 12-13 dage
Eleverne er dækket gennem skolens rejseforsikring og vi er altid i nærheden af læge/sundhedsklinik/sygehus. Derudover har vi Ed som en ekstra hjælp i tilfælde af et behov for hjælp.
Det er MEGET vigtigt at eleverne pas er gyldige indtil 6 måneder EFTER hjemkomst. Dvs. at udløb på elevernes pas tidligst må være oktober 2025. Dette er et krav for indrejse og ansøgning af ESTA.
Der er ikke nogle specifikke fysiske krav til eleverne på denne rejse, men det er vigtigt at understrege at 13 dage afsted i et andet land, hvor man er gæst i et andet hjem på halvdelen af turen, kan trække hårdt på ens overskud. Det er en stor oplevelse, men det kræver også at man er klar på denne del og give sig 100% i mødet med sine værter og det omkringliggende program.
Kristian Fog Wogensen kf@ranumefterskole.dk |
Michael Falkenberg Larsen mfl@ranumefterskole.dk |
Alt efter antal vil der måske komme en 3. lærer med på rejsen